Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor sep 10, 2026 11:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2003 4:22 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Ja, det är typiskt!
Biljettsläppet till RotK & Extended version av TTT

:roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 18, 2003 12:29 pm 
Redaktionen

Jaaa...idag skulle då filmen släppts!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:08 pm 
Dvärg

Är det någon som vet eller vet någon sida där det står vad det är för nya scener som kommer med???

Inför FotR EE kunde man i alla fall läsa det lite varstans.. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 12:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

På vanliga TTT-dvd:n visas scener ur TTT EE, bl.a. Merry och Pippin som dricker entvatten i Treebeards hus, tillbakablick som visar Boromir, Faramir och pappa Denethor tillsammans, ööööh...., jaha, nu kommer hjärnsläppet..., vad var det mer...? Jo, Theodreds begravning, hur Aragorn träffar Brego (hästen) första gången (hans uppdykande i filmen är ju minst sagt oförklarligt... f.ö. PJ:s påhitt. Inspirerat av Eorl the Young, hans far och hästen Félarof och i förlängningen Shadowfax, kanske?).
Vad mer? Fler scener från Isengard, bl.a. när hoberna hittar Sarumans matförråd. Det lär vara något med Eowyn i glittergrottorna också, tror jag.
Har nog glömt ett par saker är jag rädd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 5:23 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Fiothiel skrev:
Är det någon som vet eller vet någon sida där det står vad det är för nya scener som kommer med???

Varför inte bara se den? ;) :wink: Det går att köpa den i Danmark nu.

TTT-EE kommer garanterat hålla dig vaken med undantag för en scen då Lavskägge diktar. Det var så att till och med jag blev lite sömnig när jag såg den...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 5:40 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Micke skrev:
TTT-EE kommer garanterat hålla dig vaken med undantag för en scen då Lavskägge diktar. Det var så att till och med jag blev lite sömnig när jag såg den...

De finns faktiskt de som uppskattar Tolkiens poesi. Så att ta för givet att alla kommer tycka att den scenen är tråkig är lite väl överdrivet. Alla sanna Tolkienfans borde vara glada att mer saker från böckerna har kommit med i filmerna. Men tyvärr så är det ju nästan ingen poesi i filmerna. Anledningen till det är att de som har gjort filmerna vill mjölka ut så mycket pengar som möjligt vilket gör att de måste göra om Tolkiens mästerverk till det som säljer bäst. Dvs:hjärndöda actionkomedier (med den obligatoriska romansen).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 7:38 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Aslak skrev:
Micke skrev:

De finns faktiskt de som uppskattar Tolkiens poesi. Så att ta för givet att alla kommer tycka att den scenen är tråkig är lite väl överdrivet. Alla sanna Tolkienfans borde vara glada att mer saker från böckerna har kommit med i filmerna. Men tyvärr så är det ju nästan ingen poesi i filmerna. Anledningen till det är att de som har gjort filmerna vill mjölka ut så mycket pengar som möjligt vilket gör att de måste göra om Tolkiens mästerverk till det som säljer bäst. Dvs:hjärndöda actionkomedier (med den obligatoriska romansen).

Jag vet inte var du får det ifrån Aslak men läs gärna det jag skrev en gång till och förstå att jag varken påstår att "den scenen var tråkig" eller att jag rackar ner på den "som uppskattar Tolkiens poesi". Det måste vara en förhastad slutsats eller misstolkning från din sida. En misstolkning kan jag acceptera. Förhastad slutsatser kan enkelt undvikas om man stannar upp en sekund, tänker till, och kanske rentav ställer en fråga som till exempel "Varför blev du sömnig?" eller "Vad menar du?".

Om jag tyckte att scenen var dålig eller att Tolkiens poesi var dålig skulle jag skrivit det. Jag blev lite sömnig av att höra Lavskägge dikta, och därför skrev jag att jag blev lite sömnig.

Ledtråd 1: Bregalad.

Ledtråd 2: (och läs nu gärna långsamt, som en ent skulle ha gjort):

"Jjjaaaaaggg sskkkaaaaaallllll llääääässssaaa eeeennnn dddiiiikkkktttt ffffföööööörrrrr ddddiiiiggggg Aaaaasslllaaakkkk ppppåååååå gggaaaaammmmmeeeellllleeeenntttiiiissssskkkkkaaaaa ssssooooommmm jjjaaaaaggggg sssskkkrrrreeevvvvv eeeeennnnn gggåååånnngggg iiii mmiiiiinnnnn bbbaaarrrrrnnndddoooommmm, eeeennn vvvvaacccckkkkeeerrrr vvåååårrrrddaaaaggg ddåååå ssooolllleeennn jjjuuuusssstttt haaaddddeeeeee gggååååttttt uuupppp öövvvvveeerrrr bbbeeerrrggggeeeennnnn ooooocccchhhh... (osv osv osv)"

Ganska sövande, inte sant?

/Micke - Fortfarande öppen för påhopp, förutsatt att påhoppet gäller något jag skrivit, sagt eller gjort

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 8:47 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Om du tog illa upp så ber Jag om ursäkt. Jag tog för givet att han läste en av dikterna från boken och på samma sätt som han läste dem där. Och de läste han inte särskilt långsamt. Det var egentligen dumt av Mig att tro det. Jackson har ju faktiskt ändrat ALLT(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) i TTT. Precis allt. Och allt för att framhäva Aragorn. The One King to Rule them all.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 9:58 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Det är lugnt Aslak. Men allt (många utropstecken) har väl PJ & Co inte ändrat!? Några rätt har de faktiskt prickat in.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen: Jag lever hellre med en filmatering av LOTR än ingen LOTR-film. Må vara att filmerna innehåller mängder av felaktigheter (många är vansinnigt irriterande), men jag ser hellre LOTR än Bingolotr.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 10:26 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Var det inte Sagan om Ringen-special på bingolotto ikväll ;)
Jag tror man kunde vinna resa ner till Nya Zeland..
Och en resa till Berlin, där man kunde få se premiärföreställningen av RotK

Det stod om det i DN

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 23, 2003 10:50 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Micke skrev:
Men allt (många utropstecken) har väl PJ & Co inte ändrat!?

Det har inte ändrat grundhandlingen. Sam och Frodo på väg till Mordor. Merry och Pippin kidnappade av orcer. OCh Aragorn och hans sidekicks blir indragna i Rohans krig med Saruman (ett rkig som de är dömda att förlora då Rohan befolkning i filmen verkar vara ungefär 3000 man och 2500 av dem har ridit bort med Éomer) Och de har inte ändrat vilka som är med (i det att de inte har tagit bort några viktiga karaktärer eller lagt till några egna). Men nästan alla scener har de ändrat. Till det sämre. Och att klippa bort alla framstående manliga människokaraktärer enbart för att framhäva vilken überhunk och blivande storkung Aragorn är avskyvärt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 23, 2003 9:55 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag tog för givet att han läste en av dikterna från boken och på samma sätt som han läste dem där. Och de läste han inte särskilt långsamt.

Jaså, och hur vet du det?! Tolkien beskriver ju att enterna talade mycket långsamt, och det innefattar ju säkerligen deras poesi (märkligt annars). Nu har jag ju inte sett scenen, men om Lavskägge pratar väldigt sakta kommer jag inte se det som en ändring, utan som att hålla sig till Tolkiens bok, något du brukar förespråka...

Det faktum att Lavskägge talade så sakta var ju för övrigt anledningen till att den svenska radioteaterversionen blev 13 timmar lång i stället för tolv. Ernst Günther hade nämligen tagit fasta på detta... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 23, 2003 11:47 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jaså, och hur vet du det?! Tolkien beskriver ju att enterna talade mycket långsamt, och det innefattar ju säkerligen deras poesi (märkligt annars).

Du får gärna upplysa Mig om var i boken. Jag minns inget om att de pratar långsamt. Att de inte är "hasty" betyder inte att de pratar som sniglar. Visst deras samtal med varandra tar lång tid men det är ju för att deras språk är så långt, eller vad man ska säga. Det är väl förmodligen därifrån de har fått för sig att Enter pratar långsamt. "It is a lovely language, but it takes a very long time to say anything in it, because we do not say anything in it, unless it is worth taking a long time to say, and to listen to."
Detta betyder dock inte att de pratar långsamt när de talar Westron. Jag läste just början av kapitlet Treebeard och Hobbitarnas möte med The Ent (där det rimligtvis borde ha stått) och fann ingenting. Men om det står någonstans att de talar långsamt så får du gärna upplysa Mig om det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Jag har den!!!
InläggPostat: ons nov 26, 2003 4:01 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Jag har TTT EE! :!: :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 4:27 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Måste hålla med att jag tolkar de som att Enterna alltid talar långsamt jag med. De är långsamma därför de lever som träden i mycket längre cykler en mäniskor om ni förstår hur jag menar.

sitter här och tittar på Gollumstatyn och allt (=

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]