Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 12, 2026 6:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 603 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 41  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 9:28 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är samma med glamrocken. För oss "lite" yngre så tänker man på Poison och Mötley Crüe och andra glittriga hårdrocksband på åttiotalet. Medan de som var unga på sjuttiotalet kanske tänker på T-rex och David Bowie.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 10:43 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Meep, wrong! Eller, det beror på vad man menar. Proggen var inte ett svenskt fenomen, fast det var kanske inte det du sade. Proggen var som starkast i Storbritannien där band som Pink Floyd, Led Zeppelin, Genesis och Jethro Tull ledde denna våg av intelligent rock som kan sägas varade från 1967-1979, ungefär.
Jag vidhåller att jag fortfarande har rätt. Proggmusik är ett svenskt fenomen just genom att det skiljer sig från det utländska på så många punkter. Progg är egentligen inte en svensk musiketikett utan mera en benämning på de politiska band som verkade under 70-talet. Progressive music har ingenting med det att göra. Det svenska ordet progg som kommer ifrån progressive har förlorat sin anknytning lite och blivit ett eget ord. Något som jag tror inte märks i England. Nåväl jag tror vi talar förbi varann här, jag förstår ju precis vad du menar.
vanja skrev:
Inte allt som kallas progg är politiskt. Band som Samla Mammas Manna och Kebnekajse här hemma i Sverige var huvudsakligt instrumentala och inte särskilt politiska. Den politiska sidan av proggrocken var i mångt och mycket engagerad i Vietnamkriget, speciellt här i Sverige, där intresset var stort under början av 70-talet.
Nej jag funderade på om jag skulle ta upp något av dessa i min uppräkning men bestämde mig för att skippa detta då de som du säger inte var uttalat politiska och därmed inte proggare. Jag skulle istället vilja nämna dem som svenska motsvarigheter till de utländska band du räknar upp i det förra citatet.

Senast redigerad av Théoden Ednew tor apr 21, 2005 10:46 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 10:45 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Som sagt, det beror på hur man menar. Visst var de två skilda saker, men eftersom de går under samma namn, så...
Nja det gör ju inte det tycker jag. Progg uppkom visserligen ur ordet progressiv men betyder nu något helt annat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 11:07 am 
Redaktionen

vanja skrev:
Som sagt, det beror på hur man menar. Visst var de två skilda saker, men eftersom de går under samma namn, så...

Jag köper inte riktigt det argumentet. Handlar inte detta om ordet "progressiv" i två olika betydelser: i Sverige i politisk bemärkelse, och i England (och USA) i musikalisk.

För övrigt så behöver inte det faktum att någon genre har samma namn betyda att det i praktiken är samma genre. Ta till exempel R'n'B:n (= rhythm and blues). Inte är dagens R'n'B samma sak som 50-talets? (Även om de förstås har beröringspunkter.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 12:31 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Hoola Bandoola Band är nog det enda Jag har hört av dem du nämnde och Jag är inte överdrivet förtjust i dem. Progg är inget för Mig. Jag gillar inte när man blandar politik med musik (vilket är anledningen till att Jag ogillar Bob Dylan; det faktum att han inte kan sjunga överhuvudtaget är endast charmigt dock).
Det finns ju som sagt vissa grumliga gränser. Kebnekajse och träd gräs och stenar kan väl vara något att ladda ned och provlyssna på. Lasse Tennander kan väl också gå an, han är ju mer rock än progg i vissa fall.

Politik med musik är väl det jag lyssnar mest på överlag tror jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 12:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag gillar för det mesta inte när man blandar politik med musik. samma med musik med religiösa budskap. Det verkar oftast som om musiken får stå tillbaka för budskapet. Undantaget Rage against the machine som var ett höjdarband inom musik. Ännu bättre nu när de heter Audioslave och har en riktig sångare: Chris Cornell.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 4:59 pm 
Noldo

Danne skrev:
Jag köper inte riktigt det argumentet. Handlar inte detta om ordet "progressiv" i två olika betydelser: i Sverige i politisk bemärkelse, och i England (och USA) i musikalisk.

Jag skulle nog säga att proggen också var ganska så progressiv musikaliskt sett. Den svenska proggen ser jag som progressiv musik (alltså inte bara rock) med politiska budskap, medan progressive rock är bara progressiv rock.
Älva skrev:
Jag gillar för det mesta inte när man blandar politik med musik. samma med musik med religiösa budskap. Det verkar oftast som om musiken får stå tillbaka för budskapet. Undantaget Rage against the machine som var ett höjdarband inom musik. Ännu bättre nu när de heter Audioslave och har en riktig sångare: Chris Cornell.

Jag kan hålla med dig lite men samtidigt finns det ofta en fantastisk glöd när banden sjunger om någon stark åsikt och det blir en del av msuiken det med. Men bäst är de banden som lyckas kombinera musiken med texterna på ett bra sätt. Skulle förövrigt säga att Zack de la Rocha var bättre än Chris Cornell är, även om allt rappande kan blir för mycket. Men det är väl en smaksak antar jag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 9:31 pm 
Maia

En bra artist med åsikter är Thåström. Annars är ju Philemon Arthur and the Dung en höjdare, In kommer Gösta är ju så bra :) ! Den nuvarande 4:an på singellistan, Schnappi, är också mycket bra :D http://www.portey.de/extra/evilspirit/Schnappi.mp3 Ett tyskt barnprograms signaturmelodi på svenska singellistan, det säger väl en hel del om hur bra musik det är i allmänhet på den listan...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 22, 2005 8:16 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nardre: Det är definitivt en smaksak. Chris Cornell har en gudomlig röst. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 22, 2005 12:15 pm 
Noldo

Älva skrev:
Nardre: Det är definitivt en smaksak. Chris Cornell har en gudomlig röst. :wink:

Jajamensan, och han är egentligen bättre än de la Rocha. Han saknar dock den oerhörda glöd och ilska som de la Rocha sjunger/rappar/skriker med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 22, 2005 1:34 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag förstår hur du menar men hängivenhet i rösten saknar ju inte Chris Cornell och det kan ju jämställas med glöd. Hi hi, nu håller vi nästan på att ramla in i diskussionen om konsten. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 4:20 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag måste bara rekommendera The Lady of Shalott av Loreena McKennitt. En underbar sångversion av Tennysons dikt. Hela albumet The Visit är väldigt bra. Det innehåller även klassikern Greensleeves samt begravningssången från Shakespeare's Cymbeline.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 4:25 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Håller på att lyssna på OST till Alexander den store :D mycket bra, den borde ni lyssna på...

/Alexander The Great

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 4:43 pm 
nej, lyssna på soundtracket till Pulp Fiction!! Det är sååååå bra!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 6:44 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Eller varför inte bara lyssna på båda :wink: :D

/Alexander The Great

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 603 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 41  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]