vanja skrev:
Meep, wrong! Eller, det beror på vad man menar. Proggen var inte ett svenskt fenomen, fast det var kanske inte det du sade. Proggen var som starkast i Storbritannien där band som Pink Floyd, Led Zeppelin, Genesis och Jethro Tull ledde denna våg av intelligent rock som kan sägas varade från 1967-1979, ungefär.
Jag vidhåller att jag fortfarande har rätt. Proggmusik är ett svenskt fenomen just genom att det skiljer sig från det utländska på så många punkter. Progg är egentligen inte en svensk musiketikett utan mera en benämning på de politiska band som verkade under 70-talet. Progressive music har ingenting med det att göra. Det svenska ordet progg som kommer ifrån progressive har förlorat sin anknytning lite och blivit ett eget ord. Något som jag tror inte märks i England. Nåväl jag tror vi talar förbi varann här, jag förstår ju precis vad du menar.
vanja skrev:
Inte allt som kallas progg är politiskt. Band som Samla Mammas Manna och Kebnekajse här hemma i Sverige var huvudsakligt instrumentala och inte särskilt politiska. Den politiska sidan av proggrocken var i mångt och mycket engagerad i Vietnamkriget, speciellt här i Sverige, där intresset var stort under början av 70-talet.
Nej jag funderade på om jag skulle ta upp något av dessa i min uppräkning men bestämde mig för att skippa detta då de som du säger inte var uttalat politiska och därmed inte proggare. Jag skulle istället vilja nämna dem som svenska motsvarigheter till de utländska band du räknar upp i det förra citatet.