vanja skrev:
Har inte sett den här tråden förut, men nu kommer mina invändningar och förslag

Garion=(Hayden Christensen) <- Ja, när han blir äldre. Om man gjorde Mallorea skulle han passa här.
Polgara= Sandra Bullock <- Jag skulle föredra Catherine Zeta-Jones som någon sagt. Latino-invändningen funkar inte... Hon är ju från Wales!
Brill=Tobey Maguire <- För ung! Och snygg! John Malcovich, säger jag.
Silke=Christian Slater <- Kan funka. Jag tror dock att Billy Boyd (Pippin) har precis det rätta gnagarutseendet och glimten i ögat.
Barak=Gerard Depardieu <- Med tanke på att han har fransk dialkekt... Jag har alltid sett Arendien som Frankrike. Ta hellre någon skandinavisk skådis. Någon Hårdrockstrummis modell större

Brendig=Harrison Ford <- Ja! Speciellt om han får snurra mustachen!
Belgarath=Sean Connery <- Funkar absolut inte. Connery kan bara göra en roll, och framför allt bara en dialekt. Belgarath ska vara bra på att anta olika roller, kunna tala som snön när den faller... Och det kan inte Sean Connery. Hellre då Bernad Hill (jag byter fritt mellan roller som ni märker...)
Cho-Hag=Hugo Weaving <- När det finns tustentals bra asiatiska skådisar att välja mellan? Cho-Hag måste vara liten, dessutom. Kan ni se Johnny Depp som Hettar bära upp Hugo Weaving för trappan?
Islena= Catherine Zeta Jones <- Ser henne som mycket skandinavisk också. Allra helst skulle jag se Lysette Anthony (Lady Rowena i Ivanhoe) som Islena, men hon är väl en 50-60 nu...
Porenn=(Drew Barrymore) <- Alltför frodig. Hon ska vara späd och liten. Hon som spelar Claire i Lost skulle inte vara helt fel.
Asharak/Chamdar=Kevin Smith <- Du menar Kevin Smith som i regissören Kevin Smith? Som i Silent Bob-Kevin Smith? *ASGARV* Varför inte!
Hettar= Johnny Depp
Lelldorin= Ioan Gruffud
Mandorallen= (Russel Crowe)
Alla dessa tre passar bra
Ce'Nedra=Renee O'Connor <- Inte helt fel, med rött, permanentat hår.
Torak=Tom Cruise <-JA. Cruise är väldigt underskattad som skådis och jag tror han skulle göra rollen jättebra. Dock tror jag inte att han ens skulle tänka sig vara med i filmatisering av Belgariaden...
Relg=Antonio Banderas <- Nej, absolut inte. Däremot ser min 'Zakath precis ut som Banderas.
Taur Urgas=(Bruce Willis) <- Även här vill jag ha asiater. Toshiro Mifune hade varit perfekt någon gång på 60-70-talet... Men nu kanske inte Sonny Chiba (Hattori Hanzo i Kill Bill 1) sitter helt fel.
Nu kommenterar jag tillbaka. Zeta-Jones gillar jag inte som Polgara. Egentligen är det väldigt svårt att hitta någon som kombinerar Polgaras två sidor på ett bra sätt.
Med Brill har du kanske rätt.
Billy Boyd skulle också duga som Silke men jag har tänkt mig Christian Slater i massor med år nu. Jag håller fast vid mitt förslag.
Jag har börjat tveka mer och mer på Depardieu själv. En idé är Asbjörn Riis, f d wrestler från Norge som spelar i den 13:e krigaren. Han är modell större!
Brendig höll du ju med om.
Belgarath tyckte jag passade Sean Connery så bra... Fast ditt argument om föränderlighet tog. Det är nog mest på utseendet som jag valde Connery. Dock gillar jag inte Bernard Hill i den rollen.
Jag ser inte Cho-Hag som asiat eller några av algarerna. De ska vara klädda som hunner eller mongoler och är inspirerade av dem, men minns att de är alorner och alltså nära släkt med t ex chereker=vikingar. Nej, kanske inte Weaving är det bästa men ingen asiat heller.
Islena ska vara snygg, lång och mörkhårig. Jag vet inte vem riktigt. Zeta- Jones var mest en idé.
Porenn. Ja. Barrymore är inte rätt för rollen. Det var bara det att jag inte kom på någon skådespelare som ser ut som min bild. Jag har f ö aldrig sett Lost.
Den enda Kevin Smith jag känner till var med i Xena krigarprinsessan men nu när jag skulle hitta en bild visade det sig att han är död. Han dog visst för tre år sen i en olycka. Den Kevin Smith du menar kanske skulle fungera, nu när jag såg hans utseende.
Banderas var en nödlösning. Jag vet ingen som ser ut som en ulgo.
Kanske att angarakerna skulle vara mer orientaliska. Men inte kineser isf. Det tycker iaf inte jag.