Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 30, 2026 10:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare i Belgarionfilm
InläggPostat: ons maj 25, 2005 5:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har inte sett den här tråden förut, men nu kommer mina invändningar och förslag :)

Garion=(Hayden Christensen) <- Ja, när han blir äldre. Om man gjorde Mallorea skulle han passa här.

Polgara= Sandra Bullock <- Jag skulle föredra Catherine Zeta-Jones som någon sagt. Latino-invändningen funkar inte... Hon är ju från Wales!

Brill=Tobey Maguire <- För ung! Och snygg! John Malcovich, säger jag.

Silke=Christian Slater <- Kan funka. Jag tror dock att Billy Boyd (Pippin) har precis det rätta gnagarutseendet och glimten i ögat.

Barak=Gerard Depardieu <- Med tanke på att han har fransk dialkekt... Jag har alltid sett Arendien som Frankrike. Ta hellre någon skandinavisk skådis. Någon Hårdrockstrummis modell större :)

Brendig=Harrison Ford <- Ja! Speciellt om han får snurra mustachen!

Belgarath=Sean Connery <- Funkar absolut inte. Connery kan bara göra en roll, och framför allt bara en dialekt. Belgarath ska vara bra på att anta olika roller, kunna tala som snön när den faller... Och det kan inte Sean Connery. Hellre då Bernad Hill (jag byter fritt mellan roller som ni märker...)

Cho-Hag=Hugo Weaving <- När det finns tustentals bra asiatiska skådisar att välja mellan? Cho-Hag måste vara liten, dessutom. Kan ni se Johnny Depp som Hettar bära upp Hugo Weaving för trappan?

Islena= Catherine Zeta Jones <- Ser henne som mycket skandinavisk också. Allra helst skulle jag se Lysette Anthony (Lady Rowena i Ivanhoe) som Islena, men hon är väl en 50-60 nu...

Porenn=(Drew Barrymore) <- Alltför frodig. Hon ska vara späd och liten. Hon som spelar Claire i Lost skulle inte vara helt fel.

Asharak/Chamdar=Kevin Smith <- Du menar Kevin Smith som i regissören Kevin Smith? Som i Silent Bob-Kevin Smith? *ASGARV* Varför inte!

Hettar= Johnny Depp
Lelldorin= Ioan Gruffud
Mandorallen= (Russel Crowe)
Alla dessa tre passar bra

Ce'Nedra=Renee O'Connor <- Inte helt fel, med rött, permanentat hår.

Torak=Tom Cruise <-JA. Cruise är väldigt underskattad som skådis och jag tror han skulle göra rollen jättebra. Dock tror jag inte att han ens skulle tänka sig vara med i filmatisering av Belgariaden...

Relg=Antonio Banderas <- Nej, absolut inte. Däremot ser min 'Zakath precis ut som Banderas.

Taur Urgas=(Bruce Willis) <- Även här vill jag ha asiater. Toshiro Mifune hade varit perfekt någon gång på 60-70-talet... Men nu kanske inte Sonny Chiba (Hattori Hanzo i Kill Bill 1) sitter helt fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 5:02 pm 
Master of Doom

Polgara är bara lite bossig. Inte särskilt irriterande. Om skådespelerskan är irriterande och dålig är det kanske inte så bra. (Trots att du bara menade utseendet, Älva).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 8:07 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

En ganska dum ide, men i alla fall:

DiCaprio som Torak?snälla, slå mig inte...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 8:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

lillsundarn skrev:
En ganska dum ide, men i alla fall:

DiCaprio som Torak?snälla, slå mig inte...

Det var väl ingen dum idé? Min bild av honom har iofs alltid varit den av en riktigt snygg man. Klassiskt snygg, med drag av italienare eller grek, men jag tror definitivt att DiCaprio skulle duga, med mörkt hår och mera muskler. Många tycker att han är snygg, men tyvärr inte jag. Däremot är han en bra skådis.

InläggPostat: ons maj 25, 2005 8:44 pm 
Master of Doom

vanja skrev:
Har inte sett den här tråden förut, men nu kommer mina invändningar och förslag :)

Garion=(Hayden Christensen) <- Ja, när han blir äldre. Om man gjorde Mallorea skulle han passa här.

Polgara= Sandra Bullock <- Jag skulle föredra Catherine Zeta-Jones som någon sagt. Latino-invändningen funkar inte... Hon är ju från Wales!

Brill=Tobey Maguire <- För ung! Och snygg! John Malcovich, säger jag.

Silke=Christian Slater <- Kan funka. Jag tror dock att Billy Boyd (Pippin) har precis det rätta gnagarutseendet och glimten i ögat.

Barak=Gerard Depardieu <- Med tanke på att han har fransk dialkekt... Jag har alltid sett Arendien som Frankrike. Ta hellre någon skandinavisk skådis. Någon Hårdrockstrummis modell större :)

Brendig=Harrison Ford <- Ja! Speciellt om han får snurra mustachen!

Belgarath=Sean Connery <- Funkar absolut inte. Connery kan bara göra en roll, och framför allt bara en dialekt. Belgarath ska vara bra på att anta olika roller, kunna tala som snön när den faller... Och det kan inte Sean Connery. Hellre då Bernad Hill (jag byter fritt mellan roller som ni märker...)

Cho-Hag=Hugo Weaving <- När det finns tustentals bra asiatiska skådisar att välja mellan? Cho-Hag måste vara liten, dessutom. Kan ni se Johnny Depp som Hettar bära upp Hugo Weaving för trappan?

Islena= Catherine Zeta Jones <- Ser henne som mycket skandinavisk också. Allra helst skulle jag se Lysette Anthony (Lady Rowena i Ivanhoe) som Islena, men hon är väl en 50-60 nu...

Porenn=(Drew Barrymore) <- Alltför frodig. Hon ska vara späd och liten. Hon som spelar Claire i Lost skulle inte vara helt fel.

Asharak/Chamdar=Kevin Smith <- Du menar Kevin Smith som i regissören Kevin Smith? Som i Silent Bob-Kevin Smith? *ASGARV* Varför inte!

Hettar= Johnny Depp
Lelldorin= Ioan Gruffud
Mandorallen= (Russel Crowe)
Alla dessa tre passar bra

Ce'Nedra=Renee O'Connor <- Inte helt fel, med rött, permanentat hår.

Torak=Tom Cruise <-JA. Cruise är väldigt underskattad som skådis och jag tror han skulle göra rollen jättebra. Dock tror jag inte att han ens skulle tänka sig vara med i filmatisering av Belgariaden...

Relg=Antonio Banderas <- Nej, absolut inte. Däremot ser min 'Zakath precis ut som Banderas.

Taur Urgas=(Bruce Willis) <- Även här vill jag ha asiater. Toshiro Mifune hade varit perfekt någon gång på 60-70-talet... Men nu kanske inte Sonny Chiba (Hattori Hanzo i Kill Bill 1) sitter helt fel.

Nu kommenterar jag tillbaka. Zeta-Jones gillar jag inte som Polgara. Egentligen är det väldigt svårt att hitta någon som kombinerar Polgaras två sidor på ett bra sätt.

Med Brill har du kanske rätt.

Billy Boyd skulle också duga som Silke men jag har tänkt mig Christian Slater i massor med år nu. Jag håller fast vid mitt förslag.

Jag har börjat tveka mer och mer på Depardieu själv. En idé är Asbjörn Riis, f d wrestler från Norge som spelar i den 13:e krigaren. Han är modell större!

Brendig höll du ju med om.

Belgarath tyckte jag passade Sean Connery så bra... Fast ditt argument om föränderlighet tog. Det är nog mest på utseendet som jag valde Connery. Dock gillar jag inte Bernard Hill i den rollen.

Jag ser inte Cho-Hag som asiat eller några av algarerna. De ska vara klädda som hunner eller mongoler och är inspirerade av dem, men minns att de är alorner och alltså nära släkt med t ex chereker=vikingar. Nej, kanske inte Weaving är det bästa men ingen asiat heller.

Islena ska vara snygg, lång och mörkhårig. Jag vet inte vem riktigt. Zeta- Jones var mest en idé.

Porenn. Ja. Barrymore är inte rätt för rollen. Det var bara det att jag inte kom på någon skådespelare som ser ut som min bild. Jag har f ö aldrig sett Lost.

Den enda Kevin Smith jag känner till var med i Xena krigarprinsessan men nu när jag skulle hitta en bild visade det sig att han är död. Han dog visst för tre år sen i en olycka. Den Kevin Smith du menar kanske skulle fungera, nu när jag såg hans utseende.

Banderas var en nödlösning. Jag vet ingen som ser ut som en ulgo.

Kanske att angarakerna skulle vara mer orientaliska. Men inte kineser isf. Det tycker iaf inte jag.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons maj 25, 2005 10:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag ser inte Cho-Hag som asiat eller några av algarerna. De ska vara klädda som hunner eller mongoler och är inspirerade av dem, men minns att de är alorner och alltså nära släkt med t ex chereker=vikingar. Nej,
kanske inte Weaving är det bästa men ingen asiat heller.

För det första är ju Asien bra mycket större än Kina och innefattar till exempel även Mongoliet. Jag tycker de beskrivs som att ha kantiga ögon och skarpa drag - något jag förknippat med Mongoliet och mellan- och nordvästasien. Jag har själv mongolsk påbrå.

Túrin Turambar skrev:
Kanske att angarakerna skulle vara mer orientaliska. Men inte kineser isf. Det tycker iaf inte jag.

Både Toshiro Mifune och Sonny Chiba är japaner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 25, 2005 11:09 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

några snabba svar bara. Jag uppfattar altid angarakerna som "slaver" (typ rysar).

Senast redigerad av virre tor maj 26, 2005 8:48 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 26, 2005 8:44 am 
The Magnificent

Antar att du menar angarakerna? Först när jag läste om dem så tänkte jag dem nästan som halvvägs mot orker :oops: ( mörka, ärriga och ofta fula), men har nu förstått att det var helt fel när jag läst längre i serien...

Senast redigerad av Meriadoc tor maj 26, 2005 9:31 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 26, 2005 8:48 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Meriadoc skrev:
Antar att du menar angarakerna? :oops: först när jag läste om dem så tänkte jag dem nästan som halvvägs mot orker :oops: ( mörka, ärriga och ofta fula), men har nu förstått att det var helt fel när jag läst längre i serien...

det var sent och jag var trött... typ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 26, 2005 7:46 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

virre skrev:
några snabba svar bara. Jag uppfattar altid angarakerna som "slaver" (typ rysar).

för mig har drasnierna alltid motsvarat ryssarna, antagligen pga silkes täcknamn "Radek av Boktor" som ju onekligen låter lite ryskt.

InläggPostat: tor maj 26, 2005 10:14 pm 
Master of Doom

vanja skrev:
Túrin Turambar skrev:
Jag ser inte Cho-Hag som asiat eller några av algarerna. De ska vara klädda som hunner eller mongoler och är inspirerade av dem, men minns att de är alorner och alltså nära släkt med t ex chereker=vikingar. Nej,
kanske inte Weaving är det bästa men ingen asiat heller.

För det första är ju Asien bra mycket större än Kina och innefattar till exempel även Mongoliet. Jag tycker de beskrivs som att ha kantiga ögon och skarpa drag - något jag förknippat med Mongoliet och mellan- och nordvästasien. Jag har själv mongolsk påbrå.

Túrin Turambar skrev:

Både Toshiro Mifune och Sonny Chiba är japaner.

Jag skrev aldrig kineser i mitt första citat. Då nämner jag just mongoler. Jag ser inte Cho-Hag som asiat eller några av algarerna. De ska vara klädda som hunner eller mongoler och är inspirerade av dem, men minns att de är alorner och alltså nära släkt med t ex chereker=vikingar. Jag vet mycket väl att Mifune är japan men jag trodde att Chiba var kines men när det gäller utseendet på folk är de rätt lika. Precis som att de flesta européer är lika.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor maj 26, 2005 11:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag skrev aldrig kineser i mitt första citat. Då nämner jag just mongoler. Jag ser inte Cho-Hag som asiat eller några av algarerna. De ska vara klädda som hunner eller mongoler och är inspirerade av dem, men minns att de är alorner och alltså nära släkt med t ex chereker=vikingar. Jag vet mycket väl att Mifune är japan men jag trodde att Chiba var kines men när det gäller utseendet på folk är de rätt lika. Precis som att de flesta européer är lika.

Det var nog det att jag aldrig skrev just kineser och att du gjorde det (senare) som fick mig att skriva som jag gjorde, plus att de båda jag nämnde var japaner. Det ber jag om ursäkt för. Dock tycker jag att parallellen chereker/algarer är konstig. Som de beskrivs ser de två folkslagen mycket olika ut, mer olika än till exempel (som jag tror) nadraker/algarer. De må tillbe samma gud, men jag tror inte de ser särskilt lika ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 8:06 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har också sett Drasnierna som ryssar. För mig har angarakerna haft ett mer arabiskt utseende.

Ang. Zeta-Jones som Polgara: Jag trodde Polgara var en vacker kvinna??? Hellre Lena Olin i såna fall.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 2:13 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

lena Ohlin? Neeeeeej!

oavsett om man tycker Zeta Jones är vacer eller inte tror jag att hon skulle göra det bra.¨håller med dig angående angarakernas utseende, möjligen är de något blekare (än araberna, alltså.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 2:18 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hon är ingen duktig skådis heller så det så...

Blekare håller jag med om.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]