Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån okt 05, 2026 8:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varmare än i helvetets bakugn
InläggPostat: tis jul 12, 2005 8:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Solen har legat på fönstren och stekt hela eftermiddagen. Kollar på termometern i lägenheten - 33 grader varmt. Till och med kaktusarna slokar. Vid större aktivitetsgrad än att imitera en döende fisk - magen upp, flämtande efter luft - svettas man floder. Och det håller i sig! Framåt ett-snåret brukar tempen härinne sjunka till jämförelsevis kyliga 25 grader, och då måste man gå och lägga sig för att åtminstone ha en sportslig chans att komma upp i tid nästa morgon. Härligt.

För att det här ska bli något mer än bara en tyck-synd-om-mig-tråd, måste jag fråga om någon har någon bra motåtgärd mot överjävligt varma lägenheter? Jag funderar allvarligt på att lägga mig under ett träd härutanför inatt. Fläkt har jag, så nu är det 33-gradig luft i rörelse istället för stillastående dito. Mücket bättre. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 8:14 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:15 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 10:02 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Det är ett ganska prekärt problem som jag ändå måste säga att du finner dig i med förvånansvärd elegans. Jag kan riktigt se mig dig liggande på rygg flämtande som en guldfisk på torra land.
Något riktigt bra tips förutom att bada/Duscha i riktigt kyligt vatten kan jag dock ej ge. Det gäller att duscha riktigt länge och sedan snabbt som attan försöka somna för att därigenom lura kroppen att det är tillräckligt kallt...

Något annat kan ju vara att placera ungefär hundra bunkar vatten runt omkring i lägenheten eller runt sängen. Varför då? kanske någon undrar och saken är att jag inte kan ge ett säkert svar på detta. Men möjligtvis kan det ligga till så att vattnet tar åt sig så mycket av värmen i rummet att det blir en tillfällig värmenedgång*

(möjligt hittepå)

:wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 11:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Själv bor jag på nedre botten i mitt hyreshus, så här är inte helt outhärdligt. Men visst är det varmt! Min termometer visar just nu, strax innan midnatt, på 27 grader här inne...

Några direkta tips (förutom det självklara att ha persiennerna nerdragna, förstås!) har jag väl inte. Men det är ju ett välkänt faktum att varm luft stiger, så det kan faktiskt vara lite svalare nere på golvet. Lägg madrassen där istället för att sova på sängen, det kan göra en gnutta skillnad. Och om du har mattor på golvet, rulla undan dem så att den eventuella svalkan nerifrån kommer in.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 8:42 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

hemma är det okej, även om längst ner i huset inte hjälper mycket. Men här på jobbet är det nästan olidligt varmt. Svetas som någon som svetas mycket, ända man kan göra är att glädjas åt att det verkar som man kommit in på biblioteksprogramet i Borås, om man har tur (har inte fått besked, men enligt statisitiken så är den med lägsta poäng från Folkhögskola som blev antagen, någon med 3 och jag har tre. Frågan är om de har lotat eller om de bara var sex sökande eller hur det blev. Nåja, hoppas på tur. (=

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 10:55 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oj oj! Och jag som får sitta med kofta på kontoret här! :shock:
Är jag den enda som inte fått nog av värmen? Tog ett kvällsdopp i går men då hade solen gått ner men det var varmt i vattnet. Vi bor på bottenvåningen med fönster mot norr och öster så någon värme är det inte att tala om i lägenheten. Jag fryser större delen av året så jag tycker det är fantastiskt att kunna gå barfota i mina sandaler och ha kjol och linne. Det kunde jag bara i c:a en vecka förra sommaren.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 2:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
Något annat kan ju vara att placera ungefär hundra bunkar vatten runt omkring i lägenheten eller runt sängen. Varför då?

Hurra! Varmt och fuktigt! Kan snart odla bananer här då. :D Tror jag överlåter det teoritestandet till någon annan hugad forskare...

Kamelen skrev:
Lägg madrassen där istället för att sova på sängen, det kan göra en gnutta skillnad. Och om du har mattor på golvet, rulla undan dem så att den eventuella svalkan nerifrån kommer in.

Det där var ingen dum idé, faktiskt. Jag ställde bäddsoffan under de öppna fönstren inatt, mitt i kallraset. Det funkade rätt bra, nackdelen var att man vaknade okristligt tidigt av gryningsljuset - men det gick ju att somna om. Kyla från golvet är inte att tänka på, jag bor på tredje och översta våningen i huset, med trossbotten i trä. Hela min våning är f.ö. byggd uteslutande i trästomme, fasadplåt och gipsskivor, så det blir varmt fort. Tack för tipset, Kamelen!

Älva skrev:
Oj oj! Och jag som får sitta med kofta på kontoret här!

Luftkonditioneringen på fullt blås eller? :) Värmen är väl ok i sig, men när det går över trettio grader blir man så fruktansvärt passiviserad, det går inte att aktivera sig i hettan. Ingen matlust, lågt blodsocker och ilsknare än vanligt. Jag klarar inte av att ligga och gräddas på stranden heller, får spader efter femton minuter av den ofattbara tristessen. 20-25 grader går bra. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 3:13 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Bada är ju kul. Då slipper man ligga och ha tråkigt. Det bästa är ju att ta med en bok så man slipper tristessen med solning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 4:55 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

:D
Det gjorde jag i sex timmar i Yngsjö igår. Jag badade med jämna mellanrum och när jag var på land så läste jag Deverry...
Tyvärr så hade jag glömt att smörja in mina fötter med solkräm, så de är rejält röda och irriterande idag. :x

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 4:56 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

börjat vänja mig vid värmen och kommit på att man kan ha shorts på fritiden och lämna de lite finare byxorna på jobbet (-;

... och precis när man börjat anpasa sig till värmen så skaffar man sig en cykel och inser att det i stort sett är för varmt för att cykla. Baaha, fick ju cykla hem (eller nåja, inte riktigt hem men ändå.) med den nya cykeln de 3½ milen eller vad det är. Lärdomar att dra av det. Ha mer en ½liter vatten med, undvik stora vägar i Dalsland, skaffa cykelvätska snabbt och ha alltid badkläder med....

Bad är en rekomendation, fast jag förstår inte det där med tråkig solning. Först cyklar man till badet, sen badar man, sen cyklar man hem, det är väll så man gör?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 10:37 pm 
Maia

Nej, man cyklar till Tylösand (eller vart man nu vill), väjer för alla j*vla stockholmare ( :P ), sen hittar man en tom yta, lägger sig och solar, badar lite, solar (och torkar badkläderna samtidigt ;) ) och cyklar sedan glad hem, och passerar några hundra personer som sitter fast i kö på nya tylösandsvägen och svettas :twisted:

Och sedan är man hemma, glad och svalkad :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 11:44 pm 
Avar
Användarvisningsbild

tja, man kan ju också
vädra in kallluft nattetid
och stänga till alla fönster dagtid och dra ned varenda rullgardin/persienn som finns :)
rätt svalt och skönt ;)
"and the Yellow Face won't see us" :)
gollum gollum :)

(avskyr sol & sommarvärme & dagar utan skugga)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 9:05 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Då måste ju förra sommaren varit en höjdare för dig! :P Själv fick jag dra på mig en jacka när jag skulle iväg i morse. Grått och trist väder... :(

Inläggsrubrik: liiite sol tack :)
InläggPostat: tor jul 14, 2005 1:24 pm 
Avar
Användarvisningsbild

lite sol ibland, tack :)

*ler* nej, regnväder flera veckor i sträck är ingen höjdare heller ...

men varför alltid dessa EXTREMA förhållanden?

antingen ösregn, grått & deprimerande väder - flera dagar i rad
eller
brännande sol, olidlig hetta - flera dagar i rad

varför kunde det inte vara lite mer lagom, med lite sol om dagarna och ibland lite duggregn några timmar men sen sol igen? typ?

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 1:32 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

För att klimatet inte är som när vi var små. :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]