Nu har jag hunnit tänka ut vad jag tycker om kommentarsfunktionen. Det var svårt att veta innan man sett hur den fungerar ett tag.
Jag vet inte så mycket hur det hela funkar rent tekniskt, men jag har en synpunkt med användarperspektiv:
Jag tycker om möjligheten att kommentera precis i anslutning till en artikel eller notis. MEN jag tycker att det är synd att det därmed finns två ställen att diskutera - kommentarfönstret och forumet.
Jag ska försöka förklara hur jag menar:
Ett levande dynamiskt forum är en viktig faktor för att Arda ska bli en sajt med brett genomslag, tror jag. Då är det bra om diskussionerna är intensiva och hela tiden får nya uppslag. Ardas specialitet, Magasinet och frågespalten (och i och för sig nyheterna, men det är ju inte unikt för denna hemsida) innebär att det hela tiden finns massor av egenproducerade diskussionsämnen.
Då är det synd att energin i de eventuella diskussioner som kan uppstå leds bort till Kommentarfönstret. Detta är bra för snabba inlägg, men lämpar sig inte lika bra för samtal som forumet. Det är mer svåröverskådligt, inläggen presenteras i "fel" ordning (nedifrån och upp). Dessutom är det lätt att samtalet snarast blir ett samtal mellan läsarna och skribenten.
Se till exempel på Gustavs senaste filmrecensioner, som skapat ca 20 kommentarer vardera. Men ingen diskussion i forumet (tror jag?). Synd på så rara ärter...
Det är bra att man kan kommentera direkt till skribenten! Men kan man tänka sig att det
dessutom finns ytterligare en länk bredvid "Kommentera"-länken, där det står "Diskutera"? Den länken går till forumet. Kanske kan man t o m ha särskilda fasta rubriker som heter "Diskutera senaste Magasinet" och "Diskutera senaste frågespalten" och "diskutera senaste nyheterna" eller något sådant???
(OK Mattias, nu fick du i alla fall feedback som du efterlyste!

)
Vad tycker ni andra?