Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor sep 10, 2026 12:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 96  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 28, 2006 11:50 pm 
Wavemaster of the World

*hoppa upp och ned* Teorier? Vad tror du är filmens syfte/budskap osv? Jag har inte sett Director's Cut ännu, men...

Spoiler skrev:
När Frank väckte Donnie i filmens början, räddade han ju honom från att dödas av flygplansmotorn. Men själva syftet med att få upp honom ur sängen påstår ju Frank är att Donnie skall bli varse att han kan rädda alla de där människorna som dog, genom att offra sig själv genom att ligga kvar i sängen. Enligt Undomiel, som har sett Director's Cut, agerar Frank i egenskap av en "manipulerad död" (eller vad det nu hette) - vem är manipulatören? Sändes Frank för att rätta till ett gudomligt misstag?

Eller... lockade Frank upp Donnie ur sängen för att ge honom möjligheten att dö av egen fri vilja och överkomma sin rädsla?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 12:48 am 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
*hoppa upp och ned* Teorier? Vad tror du är filmens syfte/budskap osv? Jag har inte sett Director's Cut ännu, men...

Spoiler skrev:
När Frank väckte Donnie i filmens början, räddade han ju honom från att dödas av flygplansmotorn. Men själva syftet med att få upp honom ur sängen påstår ju Frank är att Donnie skall bli varse att han kan rädda alla de där människorna som dog, genom att offra sig själv genom att ligga kvar i sängen. Enligt Undomiel, som har sett Director's Cut, agerar Frank i egenskap av en "manipulerad död" (eller vad det nu hette) - vem är manipulatören? Sändes Frank för att rätta till ett gudomligt misstag?

Eller... lockade Frank upp Donnie ur sängen för att ge honom möjligheten att dö av egen fri vilja och överkomma sin rädsla?

Donnie Darko är en extremt bra film, en av mina absoluta favoriter. Storyn är dock komplicerad, man får fundera ett bra tag, och man får acceptera att en del av den aldrig förklaras. Det är dock väldigt roligt för tankeverksamheten, varje gång man ser den upptäcker man nya saker och nya teorier (bara av att skriva detta kom jag på en helt ny teori till hela filmen).

Din första fråga: Ja
Din andra fråga: Nej

Men det är bara min tolkning. :) Finns massa att läsa på internet om filmen annars, lätt att man missar en del (en del avslöjas inte ens som sagt).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 12:55 am 
Wavemaster of the World

Men få höra din nya teori, då! Jag är svältfödd på folk att bolla teorier med... Och motivera dina svar?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 5:18 pm 
Maia

Jag visste inte ens att det fanns en director's cut! Där ser man... Ja, det är en väldigt komlicerad handling. Jag har haft många teorier, och när den ena teorin börjar passa in så händer det nåt som gör att jag får tänka om helt. Nu blir det SPOILER för de som inte har sett filmen:

Donnie är ju inte helt frisk, och det han verkar vara mest rädd för är att dö ensam. När den här Frank dyker upp (varför vet man ju inte, det verkar iaf vara nån slags fantasifigur från Donnie's sinne) så börjar allt det mysko hända. Jag vet inte varför de här händelserna med översvämningen, branden osv inträffar, men annars tror jag på din teori Crumui; att Donnie offrar sig själv för att rädda de han älskar. Som sagt så var ju en av Donnie's största rädslor att dö ensam, nåt som vi alla måste göra, men han får chansen att rädda dem och han tar den även om hans eget liv måste gå åt.
Jag får ta och se om filmen snart igen, för jag blir verkligen inte klok på allt som försiggår. Men det är kanske det som är meningen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 6:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tyarime skrev:
Donnie är ju inte helt frisk, och det han verkar vara mest rädd för är att dö ensam. När den här Frank dyker upp (varför vet man ju inte

Jo det vet man faktiskt, genom informationen man får i director's cut och information i originalmanuset får man veta att Frank är ett Gudomligt sändebud som ger Donnie i uppgift att rädda världen från att gå under. Allt Donnie gör i filmen är det som behöver göras för att leda fram till att världen räddas. Detta är också egentligen själva filmens handling om man sammanfattar den extremt. I de FAQ:s som finns på internet får man reda på det mesta som går att få reda på, om inte allt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 6:46 pm 
Wavemaster of the World

Spoiler skrev:
Men om det var så enkelt som att han skulle rädda världen genom att dö, hade det ju varit mycket enklare om Frank inte fått honom att lämna sängen från början, men istället låter han Donnie själv ta det beslutet.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 7:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Spoiler skrev:
Men om det var så enkelt som att han skulle rädda världen genom att dö, hade det ju varit mycket enklare om Frank inte fått honom att lämna sängen från början, men istället låter han Donnie själv ta det beslutet.

Det där med att han ligger kvar i sängen är faktiskt det jag upplever som det största mysteriet i hela filmen, jag förstår faktiskt inte varför han gör det. Att han räddar världen beror nämligen inte på att han ligger kvar, utan allt han gjorde innan (översvämmade skolan, brände ner huset osv.) Så när han ligger där på slutet så har han ju egentligen redan räddat världen.

En förklaring kan väl iofs göra han tänker att han har gjort det högsta som går att göra i livet - han har följt Guds vilja och räddat världen. Så att leva vidare skulle vara meningslöst, eftersom han redan har uppnåt sitt högsta tänkbara levnadssyfte.

(Om någon moderator kan dela tråden och lägga de inlägg som har med Donnie Darko att göra i en separat tråd vore det bra. :))

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 7:34 pm 
Wavemaster of the World

Nu förstår jag inte. Hur räddade han världen genom att bränna huset och översvämma skolan? Vad hade hänt om han inte gjort det?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 7:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Allt han gör får en direkt orsak - en sak han gör leder fram till nästa, som leder fram till nästa osv. tills den slutgiltiga handligen i orsakskedjan, vilket är (om jag minns rätt) när han sitter vid bergskammen styr in flygplansmotorn in i ett maskhål, så att den åker tillbaka i tiden och genom det räddar världen från att gå under.

Denna scenen är helt sjukt komplicerad informationsmässigt, på himlen finns det nämligen fyra saker varav två är mycket svåra (omöjliga?) att upptäcka. För det första är himlen på väg att öppna sig, alltså de första tecknen på att världen är på väg att gå under. För det andra befinner sig även flygplanet också på himlen. För det tredje är det också från det flygplanet flygplansmotorn kommer, som genom Donnies övernaturliga förmågor styrs in i (det fjärde) ett maskhål (som också befinner sig på himlavalvet) och leds tillbaka i tiden...

Därmed tillintetgörs det korrupta tangensuniversumet (som i princip hela filmen utspelar sig i) medan det riktiga universumet (början och slutet på filmen) räddas och bevaras intakt från korruptionen, orsakad av flygplansmotorn i början.

Highbrow-film, jao! 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 8:22 pm 
Wavemaster of the World

Jag får väl helt vackert ta och se om filmen. Är dock fortfarande nyfiken på din nya teori, Nerloth.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 8:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Jag får väl helt vackert ta och se om filmen. Är dock fortfarande nyfiken på din nya teori, Nerloth.

Filmen har så många olika delar som alla har multipla tolkningsmöjligheter, att det är svårt att återge alla dessa i ord (blir ju hundratals möjligheter). Ibland upptäcker man en ny deltolkning här och där, men hjärnan hinner inte med för att placera in alla delar i ett sammanhang såvida man inte skriver en igående analys av hela filmen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 01, 2006 11:13 pm 
Jag ska bara säga att jag tyvärr inte har sett Directors Cut än utan att all min info om DD kommer från att ha sett den vanliga versionen plus läst en massa artiklar från en engelsk tidning...

Jag har i Köln köpt:
Gladiator "Oscars-vinnare edition" (2 disc)
El Mariachi och Desperado

och med en tidning som jag köpte så fick jag "The Gathering" men när jag kollade närmare så såg jag att den var dubbad till Tyska..
Jag hatar Tyskland ibland...,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 02, 2006 5:50 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Senaste film jag beskådade var The spy who loved me med Roger Moore. En av de bättre Bond-filmerna, fast de har ju aldrig legat superhögt upp bland mina favoritfilmer (tyvärr har jag missat Dr no och Goldfinger :( de kanske är bättre)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 03, 2006 8:09 pm 
Mystery Men, rolig och störd, haha.. :P Ben Stiller är min hjälte.
6/10

Munich/München
Bra film men jag tror inte att jag någonsin vill se om den. Tycker att Bana skulle ha nominerats för sin insats men han skulle ju inte ha nån chans på oscarn (den är ju Joaqs).
Blodig, så om man inte tål blod så är det ingen film för en. Den var ganska lång men bra.
8/10
men som sagt så vill jag helst inte se om den i den närmaste framtiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 04, 2006 2:09 pm 
Chicago såg jag på igår på ettan.
Bra film, bra musik, bra skådisar.
Tycker egentligen inte så mycket om Catherin Zeta men bra insats av henne!
7/10

Idag har jag lyckats övertala mamma att beställa från amazon.com så jag har beställt Walk the Line dubbeldvd och Parenthood.
och då kanske ni tänker, "ånej bara en film med Joaquin" men där har ni fel, för han är med i Parenthood oxå men under ett annat namn nämligen Leaf Phoenix

Hahaha, nej jag är inte besatt :oops:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 96  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]