Crumui skrev:
*hoppa upp och ned* Teorier? Vad tror du är filmens syfte/budskap osv? Jag har inte sett Director's Cut ännu, men...
Spoiler skrev:
När Frank väckte Donnie i filmens början, räddade han ju honom från att dödas av flygplansmotorn. Men själva syftet med att få upp honom ur sängen påstår ju Frank är att Donnie skall bli varse att han kan rädda alla de där människorna som dog, genom att offra sig själv genom att ligga kvar i sängen. Enligt Undomiel, som har sett Director's Cut, agerar Frank i egenskap av en "manipulerad död" (eller vad det nu hette) - vem är manipulatören? Sändes Frank för att rätta till ett gudomligt misstag?
Eller... lockade Frank upp Donnie ur sängen för att ge honom möjligheten att dö av egen fri vilja och överkomma sin rädsla?
Donnie Darko är en extremt bra film, en av mina absoluta favoriter. Storyn är dock komplicerad, man får fundera ett bra tag, och man får acceptera att en del av den aldrig förklaras. Det är dock väldigt roligt för tankeverksamheten, varje gång man ser den upptäcker man nya saker och nya teorier (bara av att skriva detta kom jag på en helt ny teori till hela filmen).
Din första fråga: Ja
Din andra fråga: Nej
Men det är bara min tolkning.

Finns massa att läsa på internet om filmen annars, lätt att man missar en del (en del avslöjas inte ens som sagt).