Okej, om inte titeln var varning nog, så sluta läs nu om du inte vill höra!
Så, köpt den, läst den, blivit glad, blivit besviken, skönt att det är över. Så känner jag! Vad känner du?
Lite mer ingående så är jag glad över att de flesta av mina teorier höll. Jag trodde visserligen att Dumbledore överfört en Horcrux till sig själv, inte 'bara' få en curse med dödlig utgång. Men jag höll verkligen ut och trodde på Snape in i det sista, och jag hade rätt när jag trodde att Dumbledore absolut var medveten om vad som skulle hända i astronomitornet. Snapes anledning till att han var lojal kom dock som en överraskning, måste jag säga.
Jag tycker på det hela taget att Rowling lägger en absurd vikt vid förhållanden och kärlek i fallen Harry/Ginny och Snape/Lily. Nog för att känslor kan intesifieras under vissa omständigheter, men vem av oss kan säga att vi fortfarande bittert ångrar att vi inte blev ihop med någon vi träffade vid 11 års ålder? Hela epilogen var patetisk. Visserligen lämnade det väl dörren stängd för eventuella Harry Potter 8-14, men hela grejen stinker av gulligull och lyckligt slut och en oförmåga att lämna karaktärer där de bör lämnas. Rowling kunde gott låtit bli att nämna giftemål, ungar och gudvetallt. Då hade man kanske kunnat fantisera själv om att de fick ett normalt slut på sina ungdomsår med strul och tjejer och killar hit och dit

Lite väl kristet om ni frågar mig.
Gillade skarpt episoden med sjön och när Ron kommer tillbaks. Efter det är det väldigt bra och spännande läsning fram till slutet. Jag är förvånad över hur mörk och vuxen den här boken är i sin framtoning om man jämför med de första böckerna. Det är också underligt att man inte reagerar starkare på det! Det känns ganska naturligt trots allt. Det är ganska tydligt att Rowling har ändrat historien under dess gång. Jag tror att det är utomordentligt om man som barn/ung själv växer med böckerna. Jag tror jag var 15 när jag läste den första, så jag har alltid varit lite för gammal, lite före, så att säga.
Hmm, mer tankar kommer säkert snart. För övrigt tycker jag att översättningen Harry Potter och dödsrelikerna är en utmärkt titel på svenska - hoppas de behåller den.