Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 28, 2026 7:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: **SPOILER** Harry Potter and the Deathly Hallows.
InläggPostat: sön jul 22, 2007 5:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Okej, om inte titeln var varning nog, så sluta läs nu om du inte vill höra!

Så, köpt den, läst den, blivit glad, blivit besviken, skönt att det är över. Så känner jag! Vad känner du?

Lite mer ingående så är jag glad över att de flesta av mina teorier höll. Jag trodde visserligen att Dumbledore överfört en Horcrux till sig själv, inte 'bara' få en curse med dödlig utgång. Men jag höll verkligen ut och trodde på Snape in i det sista, och jag hade rätt när jag trodde att Dumbledore absolut var medveten om vad som skulle hända i astronomitornet. Snapes anledning till att han var lojal kom dock som en överraskning, måste jag säga.

Jag tycker på det hela taget att Rowling lägger en absurd vikt vid förhållanden och kärlek i fallen Harry/Ginny och Snape/Lily. Nog för att känslor kan intesifieras under vissa omständigheter, men vem av oss kan säga att vi fortfarande bittert ångrar att vi inte blev ihop med någon vi träffade vid 11 års ålder? Hela epilogen var patetisk. Visserligen lämnade det väl dörren stängd för eventuella Harry Potter 8-14, men hela grejen stinker av gulligull och lyckligt slut och en oförmåga att lämna karaktärer där de bör lämnas. Rowling kunde gott låtit bli att nämna giftemål, ungar och gudvetallt. Då hade man kanske kunnat fantisera själv om att de fick ett normalt slut på sina ungdomsår med strul och tjejer och killar hit och dit ;) Lite väl kristet om ni frågar mig.

Gillade skarpt episoden med sjön och när Ron kommer tillbaks. Efter det är det väldigt bra och spännande läsning fram till slutet. Jag är förvånad över hur mörk och vuxen den här boken är i sin framtoning om man jämför med de första böckerna. Det är också underligt att man inte reagerar starkare på det! Det känns ganska naturligt trots allt. Det är ganska tydligt att Rowling har ändrat historien under dess gång. Jag tror att det är utomordentligt om man som barn/ung själv växer med böckerna. Jag tror jag var 15 när jag läste den första, så jag har alltid varit lite för gammal, lite före, så att säga.

Hmm, mer tankar kommer säkert snart. För övrigt tycker jag att översättningen Harry Potter och dödsrelikerna är en utmärkt titel på svenska - hoppas de behåller den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 22, 2007 6:07 pm 
Redaktionen

Håller med om epilogen. Den gav mer frågetecken än den gav svar. Vem växte Teddy upp med? Vad jobbade alla med? Vad hände med Dursleys osv.
Annars var boken bra men mycket var som man förväntat sig. Snape var god och Harry besegrade naturligtvis Voldemort.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 23, 2007 9:26 am 
Maia

Jag tyckte boken var exceptionellt bra, det är inte speciellt många böcker jag läser ut på mindre än 48 timmar pga av den är spännande (antaligen ingen annan än denna).

Det kändes väldigt trovärdigt att Harry skulle dö när han var på väg ut i skogen, jag såg verkligen ingen utväg. Att han klarade sig var bra. Jag gillar lyckliga slut.
Jag kan inte hålla med om att epilogen var dålig, böcker och filmer som gör ett tvärslut är oerhört irriterande. Men det jag hade velat ha svar på i epilogen, är samma sak som Mattias pratar om, vem tog hand om Teddy. Det är dock ganska öppenbart att det inte var Harry, dels pga vad som stog i boken och dels pga att Harry var väl ung för att ta hand om en nyfödd. Teddys öde är väl det mest tragiska i hela boken.

Jag var övertygad om att Snape var ond, Snape spelade sin roll väldigt vattentät.

En sak som jag inte riktigt förstår är hur Voldemort av misstag gjorde Harry till en horcrux. Det borde väl vara en någorlunda komplicerad process att göra en horcrux så det känns lite fel hur det råkade bli så av misstag. Men men, det får man väl finna sig i.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 23, 2007 9:46 am 
Maia
Användarvisningsbild

En grej jag tänkte på är det här med den första horcruxen (den som Regulus tog). Hur likt det var ringen, när de bar den runt halsen. Att den lockade ut folks värsta sidor etc. De där ungarna borde läst Tolkien och transporterat den på annat vis ;)

EDIT: Backtrackade mig själv lite i forumen och såg att jag när HPATHBP kommit ut trodde att Snape själv hade varit en horcrux som Dumbledore överfört till sig själv :lol: Sedan dess hade min teori ändrats lite, men nå, ska inte skämmas för mycket eftersom det nu visade sig att människor också kunde vara horcruxar, om än ovetandes för båda parter. Jag ville väl helt enkelt ha svar på frågan varför D kunde vara så bergsäker på att Snape var lojal, och det kändes som om det var en sådan sak som skulle göra en bergsäker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 23, 2007 3:13 pm 
Sinda

Har inte läst böckerna utan bara sett filmerna. Är lite nyfiken på vilka det var som dog i boken. Har bara hört en massa rykten.

Någon får mer än gärna posta svaret på min fråga. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 23, 2007 4:19 pm 
Maia

Nja tråden är ju spoiler markerad så visst. Får hoppas att jag inte missar någon.

Hedwig, Mad-Eye Mody, Scrimgeour, Wormtail, Dobby, Snape, Fred Weasley, Tonks, Lupin, Bellatrix och Voldemort dör (+en hel del andra men som inte ens/knappt är bifigurer). Varav jag tycker att Tonks och Lupin är de mest tragiska då de är nyblivna föräldrar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 23, 2007 4:59 pm 
Sinda

Tråkigt att både Snape och Lupin dör. tycker dom var riktigt bra och intressanta karaktärer. Hur dör dom? En hjältedöd får man hoppas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 23, 2007 5:25 pm 
Maia

Lupins död får man veta märkligt lite om (tror för övrigt att han och Tonks död är de två personer som Rowling sagt att bestämde sig för att döda ganska sent). Snape får kanske inte ett fantastiskt slut men han får helt klart upprättelse på alla sätt och vis (vilket var mer än väntat).

Vem tror ni Rowling lät leva trots att hon från början tänkt att hon/han skulle dö? Malfoy eller Hagrid kanske?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 23, 2007 8:07 pm 
Maia

Olórin skrev:
Vem tror ni Rowling lät leva trots att hon från början tänkt att hon/han skulle dö?

Det är ju egentligen omöjligt att veta, i kombination med att en del rykten om boken som lär ha varit bekräftade inte stämde. Som att sista ordet i boken skulle vara scar. Men jag tror att om Rowling ändrade sig om någon så var det nog Molly. Att Harry skulle ge sig på Bellatrix efter det att Molly skulle ha dött (vilket hon som tur var inte gjorde) och därmed få hämnas Sirius innan han ger sig på Voldemort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 24, 2007 8:13 am 
Maia

Fast i en intervju för ett par veckor sedan berättade Rowling att hon ändrat slutet från scar till något hon inte ville berätta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 24, 2007 9:03 am 
Östring

Eftersom jag sträckläste boken så kan jag väl inte säga annat än att den var bra. Men dels tycker jag att det var lite väl mycket av ketchupeffekt i slutet, dels håller jag med om att epilogen kändes lite malplacerad. Och lite väl sockersöt med.

Jag blev också lite besviken över att Ginny inte spelade en så stor roll som jag hade hoppats, men upplägget av boken var väl iofs det att Harry, Ron och Hermione hade ett uppdrag fullfölja, så det kanske inte var rimligt att tro att Ginny skulle spela en så stor roll. Det gjorde hon ju inte i HPATHBP heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 27, 2007 8:18 am 
The Magnificent

Måste säga att jag blev besviken av att de inte återvände till Hogwarts... För mig är det Hogwarts som är gruden för Harry potter och en stor anledning till att jag tycker om böckerna. Dessutom tycker jag att det var ganska segt när det inte hände så mycket sidorna 200-400. Sen hände det ju iofs desto mer :) En sak jag dock hade svårt att ta till mig var ju det där stället harry kom till när han var halvdöd, kändes lite mysko :)

Ändå skönt att man fick reda på hur allt låg till. En sak jag undrar bara är varför folk inte använder sig av Dissapparition (eller hur det nu var) mer. Om man märker att man håller på att dö(som fam. Potter i Godrics hollow), varför inte bara "poffa" iväg nån annan stans?

Tyckte det var bra med epilog, satte ett litet ordentligt slut på historien, och så var det ju liksom lite samma upplevelse om igen :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 27, 2007 9:09 am 
Maia

Meriadoc skrev:
En sak jag undrar bara är varför folk inte använder sig av Dissapparition (eller hur det nu var) mer. Om man märker att man håller på att dö(som fam. Potter i Godrics hollow), varför inte bara "poffa" iväg nån annan stans?

Jag skulle gissa på att det inte bara är ur ett artighetsperspektiv som man inte kan poffa (vet inte vad det heter på svenska) in och ut hur som helst ur trollkarlshem. Se exempelvis när Arthur Weasly ska hem så poffar han ju inte in direkt i huset utan en bit utanför. De har väl antagligen samma typ av skydd som man har på Hogwarts eller som när de var fångna i familjen Malfoys källare då de inte heller kunde poffa därifrån.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 27, 2007 3:01 pm 
The Magnificent

Joo, så kan det ju vara. Men som i tälttet nät Harry m.fl. blir fångade av de där "snatchers"arna, då kunde de ju att stuckit iaf :)

Tänkte bara tillägga att för en av de första böckerna så har Harry haft rätt i vissa av sina antagningar. I tidigare böcker har Hermione sagt nåt, Harry nåt annat, och så har trott och agerat efter vad Harry sa, men i slutet brukar det visa sig hur fel han hade. Nu däremot kändes det som att han antog rätt flera gånger.

Kul också att Snape till slut fick lite upprättelse :P

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 3:43 pm 
Maia

Men de hade ju en massa förtrollningar runt tältet också, så det skulle nog inte heller gå.

Jag kom faktiskt på för inte så länge sedan, när jag läste igenom de tidigare böckerna, att Snape kanske älskade Lily, kom på att det skulle förklara rätt bra en del av Snapes hat mot James och varför han ångrade sig så när familjen Potter hade dött. Däremot var jag helt övertygad om att Harry skulle dö när han gick genom skogen. Trodde dessutom att fler av medlemmarna i Fenixorden skulle dö.
Tyckte boken var bra (läste ut den på strax under ett dygn :P), det var mycket som löste sig på trevliga sätt, jag gillade att stämningen var mörkare än i de andra böckna, och det var dessutom kul att Molly fick visa framfötterna i duellen med Bellatrix. Molly var ju trots allt syster till bröderna Prewett, som det krävdes fem (eller hur många det nu var) dödsätare för att döda. Jag tycker synd om Snape och Teddy och irriterar mig också lite på bristen på information i epilogen, hade gärna vetat mer om dem. Men det kommer kanske mer i ett eventuellt uppslagsverk.

Vilka två som från början skulle få överleva tror ni det var som dog? Jag skulle gissa på (som Olórin sa) Lupin och Tonks, även om det är lite tveksamt med Lupin, det var rätt typiskt att (nästan) hela James gäng dök upp i skogen med Harry, så det kan ha varit planerat i förhand.

Till SLL (och SPOILERVARNING på min länk, för de som inte läst alla böcker men ändå läser i tråden):
Här finns en lista över folk som dött i böckerna, rulla ner till 1997-1998, så är det bara att läsa vem som dog och av vad.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]