Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 16, 2026 10:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 1:43 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Sorry, mitt fel! Jag menade inte hunden Huorn utan jag menade Tuor. :wink:

När jag skrev tänkte jag på Tuors far Huor och då blev det pannkaka av hela min mening. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 11:54 am 
Maia

Turin och Tuor skulle säkert kunna samla ihop många män ur edains skaror, men inte tillräckligt känns det som. Tycker att Morwen i sin egenskap som härskarinna över Hadors folk borde ha vidtagit lite mer åtgärder innan östringarna kom och kuvade dem. Hon kunde ju åtminstone ge order om att evakuera folket istället för att bara sitta och vänta, skickat ut spanare för att samla nyheter om slaget, nu satt de alla där och bara väntade. Hade Hadors skara evakuerats så skulle de ha kunnat blivit slagkraftiga igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 12:28 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Turin och Tuor skulle säkert kunna samla ihop många män ur edains skaror, men inte tillräckligt känns det som. Tycker att Morwen i sin egenskap som härskarinna över Hadors folk borde ha vidtagit lite mer åtgärder innan östringarna kom och kuvade dem. Hon kunde ju åtminstone ge order om att evakuera folket istället för att bara sitta och vänta, skickat ut spanare för att samla nyheter om slaget, nu satt de alla där och bara väntade. Hade Hadors skara evakuerats så skulle de ha kunnat blivit slagkraftiga igen.

Men det var väl just det, de enda som lämnats kvar var kvinnorna, barnen mestadels i Túrins ålder eller runt där och gamlingarna. Hur skulle man kunnat evakuera såpass många och vart? Doriath skulle inte släppt in så många, Gondolin visste de inte vart det låg, Feanors söners bosättningar var förlorade, övriga Hithlum och Dorthonien förlorat, Nargothrond låg långt ner i söder och hamnarna förstördes ju året därpå. De kunde såklart flytt till Brethil men Morwen förutspådde ju innan Nirnath att hennes barn skulle komma att där genom att säga "Mitt hjärta förmörkas när jag hör Brethil nämnas..." och var nog ovillig att gå dit därför. Det fanns helt enkelt ingenstans att fly och säkert inte mat nog att föda så många på en lång marsch.

Angående Tuor och Túrin hade de varit det perfekta ledarparet eftersom att de båda två stammade ifrån Beors hus och dess herrar, ifrån Haleths hus och Brethils herrar samt ifrån Hadors hus och dess herrar. Tillsammans företrädde de ju edain förfan, och en välsignad kille och en förbannad skulle vara jävligt coolt att se. Dock tror jag att Túrin inte hade klarat av Tuors überartiga, vänliga och försiktiga sätt vilket hade betytt slutet på deras partnerskap.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 3:41 pm 
Maia

Nevrast

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 4:20 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Nevrast

Nevrast som orcherna svärmade över påväg mot hamnarna :roll: ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 8:16 pm 
Maia

Nevrast som ligger öde när Tuor vistas där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 8:42 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Nevrast som ligger öde när Tuor vistas där.

Ja, men Tuor kom inte dit förens långt efter Nirnath. Hadors folk hade blivit slaktade om de kommit dit tidigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 8:44 pm 
Maia

ok, strunt i Nevrast då. Men jag tycker ändå att man borde ha någon plan för befolkningen i beredskap ifall det går åt skogen i krigsföringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 01, 2008 9:09 pm 
Maia

Aldarion skrev:
ok, strunt i Nevrast då. Men jag tycker ändå att man borde ha någon plan för befolkningen i beredskap ifall det går åt skogen i krigsföringen.

Ja, men du glömmer hur överoptimiska och naiva alla är innan slaget. Alla tror att de har samlat en styrka som inte går att besegra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 03, 2008 12:00 pm 
Master of Doom

Dessutom måste man tänka på att åtminstone människorna i Beleriand lever i ett samhälle av tidigmedeltida feodal typ. Den sortens samhälle bygger på att man stannar på det område man håller åt sin länsherre i så kallad fief, t ex som Húrin håller sitt land från Fingon, vilket skulle ha gjort att det var Morwens plikt efter hans försvinnande att hålla området.

Dessutom bör man tänka på att de antagligen inte satt med kartor allihop. I ett sådant samhälle är kunskapen om omvärlden troligen rätt begränsad, vilket både gör att man inte vet vart man ska ta vägen och gör en mindre villig att pröva idén i huvudet. Vidare kan man ju säga att vad jag vet har inga folk i vår verkliga historia (förutom nomadfolk som skyter och sarmatier) haft back-up-planer som gick ut på att flytta på sina "civila" om krigen går fel. Jag tror inte att människor fungerar så, helt enkelt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 05, 2008 11:29 pm 
Maia

Hurin råder Morwen att skynda mot Brethil ifall kriget skulle gå dåligt (Narn i Hin Húrin, Sagor från Midgård). Sedan så har det inte gått så många människogenerationer sedan de klev över Ered Luin, de borde hitta någorlunda väl.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 10:58 am 
Master of Doom

Skulle du hitta där din mormors mormor bodde, tror du? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 1:03 pm 
Maia

Det går väl inte riktigt att jämföra med hur vi människor lever, det fanns ju alver även i Dor-Lómin och bergen runt omkring som borde kunnat hjälpa människorna, och dessutom var väl edains medellivslängd på 85 - 90 år?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 1:13 pm 
Maia

Morwen föddes väl utanför Dor-lomin, jag menar, hon borde ha erfarenhet utanför sina egna marker. Hurins släkt på sin moders sida bodde i Brethil, det är inte allt för långsökt att tänka sig att de någon gång varit där. Sedan så finns det sådana som Labadal, de som varit i Fingolfins tjänst men nu blivit för gamla eller tröttnat på krig, de har god kännedom om hur man hittar. Turin fick ju vägvisare som ledde han till Doriath. Så jag tror att kunskapen fanns, men däremot fanns det ingen vilja hos Morwen verkar det som.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 06, 2008 1:21 pm 
Maia

Jag tror själv att Morwen hamnade i någon sorts depression efter att inga nyheter om slaget kom, och då östringarna kom försämrades denna depression och blandades med saknaden efter Húrin. Morwen satsade helt enkelt allt på att uppfostra och hålla Túrin dold, och hon verkar ha glömt bort allt annat folk som bodde i Dor-Lómin och som hon var rättmätig härskarinna över.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]