Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 06, 2026 9:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 12:23 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

emil skrev:
Jag tycker tyvär inte att nåt är lika bra i filmen som i boken.

Citera:
Och så att i filmen får Théoden se att det var Éowyn som dräpte Nazgûlen och de får ta farväl av varandra innan han dör. Det får de ju aldrig i boken!

quote]

Det är så förbonkat sorgligt i böckerna, så jag hade hoppats på en ännu sorgligare <farväl-sägning>, men jag blev ganska besviken på den. Jag hade hoppats att Merry fick vara med och säga adjö till Théoden. Och jag blev besviken på att Théoden inte rörde ett ända ögonbryn när han fick syn på Éowyn, han borde ju blivit pråmt förbannad på henne. Jag skulle hellre velat att Théoden aldrig fick reda på att Éowyn följde med och nästan var död.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 1:13 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Gandalf skrev:
Jag tycker väl egentligen att det mesta är bättre i böckerna. Det som jag gillar med filmerna är Denethor, Faramir och Borormirs relation till varandra och ringen. Det är enligt mig en förbättring mot böckerna. Förutom att det inte nämns något om Denethor och Palantiren, jag hoppas att detta kommer att vara med i EE. I varje fall så tycker jag att den versionen som är i filmerna funkar bättre i filmen än vad den i böckerna förmodligen hade gjort.

Jag håller absolut med! Det var synd att man inte fick se Gondors Palantír. Men scenen med Faramir-Boromir-Denethor är riktigt bra! De lyckades få fram allt så tydligt. Att Boromir tar ringen för att Denethor vill det och att Faramir frästas så, också just för att Denethor vill ha den.

Och när Gollum slänger bort all Lembas och Sam får skulden är också bra! Man hatar verkligen Gollum då. Man inser att han inte är lika snäll som han framstått i TTT.
Och så när Frodo avvisar Sam. Den scenen är också bra! Den är så stark!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 3:50 pm 
Uruk

Fëanor skrev:

Att hans stridsscener är extremt orealistiska hjälper ju inte precis.

Och hur ser en realistisk stridsscen mellan en människa och en orc ut ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 5:51 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag påpekade hur det gick till när Théodred begravdes då Katarina inte verkade känna till det. Och nej, det är ingen förbättring i filmerna.

Med tanke på att Katarina tog upp det som en bra ändring så får man väl utgå ifrån att hon förstått att det var en ändring... :?

Och jag håller med, det är en bra ändring, och en fantastisk scen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 6:04 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Klart att det är en bra ändring. Att ha en begravningssekvens vid Fords of Isen passar sig ju inte alls rent filmiskt eftersom man i så fall måste gå igenom att Theodred är död en gång till när man skall visa hur Eowyn och Theoden reagerar på det och upprepningar är en dödssynd i filmer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 9:21 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Med tanke på att Katarina tog upp det som en bra ändring så får man väl utgå ifrån att hon förstått att det var en ändring...

Jag tolkade som att hon tog upp det under kategorin: "saker som man endast får ana sig till när man läser LotR".

lillefar skrev:
Och hur ser en realistisk stridsscen mellan en människa och en orc ut ?

Inte vet Jag. Men att Uruk-hais inte faller som bowlingkäglor är ju en bra start. Och kom inte med skiten att fantasy inte behöver vara realistisk! Fysikens lagar gäller även i Tolkiens värld.

Gandalf skrev:
Klart att det är en bra ändring. Att ha en begravningssekvens vid Fords of Isen passar sig ju inte alls rent filmiskt eftersom man i så fall måste gå igenom att Theodred är död en gång till när man skall visa hur Eowyn och Theoden reagerar på det och upprepningar är en dödssynd i filmer.

Det kunde haft med en stridsscen vid Fords of Isen istället för Sarumans tal till Dunlendingarna och skiten med ungarna som ska rida till Meduseld.

Senast redigerad av Fëanor lör jan 10, 2004 11:38 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 11:11 pm 
Sinda

Vendela skrev:
Kanske misstar jag mej nu, det var ett år sedan jag läste återkomsten, men denna scen minns jag inte från boken:

Sam när han försöker få fatt i Frodos hand och ser i Frodos ögon att han överväger att släppa taget. Jag som tidigare ogillat Sean i rollen som Sam drog efter andan vid repliken: "Don´t you let go!" Jag tyckte att alla deras vedermödor rymdes i hans blick och tonfall: "Du skulle bara våga efter allt vi gått igenom!" Han låter både hotfull, rädd och så oändligt förtvivlad.

Jag hör till dom som har svårt för scener som jobbar på att få mej att gråta. De funkar ofta avtändande på mej, (ursäkta liknelsen, men den är bra). Men den scenen kändes så äkta att mitt hjärta svällde av hjältedyrkan.

Hela den scenen tycker jag är helt värdelös och en av scenerna jag stör mig mest på i filmen(och tro mig, det är många). Istället för att följa boken så kunde inte PJ låta bli från att lägga in en "Sam räddar Frodo" i bästa b-hollywoodfilmmanér. Jag anser att den är helt överflödig där scenen är tillräckligt spännande utan klyfträddningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 11:15 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Danne skrev:
Med tanke på att Katarina tog upp det som en bra ändring så får man väl utgå ifrån att hon förstått att det var en ändring...

Jag tolkade som att hon tog upp det under kategorin: "saker som man endast får ana sig till när man läser LotR".

Ni verkar ha olika åsikter om vad jag menade? :? Ja, jag menade så som Fëanor säger här. Jag kan inte minnas, eller hitta vid en snabb-bläddring, att skildringen av Theodreds död och begravning finns med i LotR. Jag trodde att det var en jämförelse mellan bok och film som vi pratade om? Att dessa scener sedan finns beskrivna i manuskript som publicerats långt senare är intressant, men inte relevant för jämförelsen, tycker jag. Men tack för hänvisningen Fëanor, :) jag har boken på min hylla men har inte lusläst den, och framför allt inte memorerat allt.

Jag tycker alltså att det är mycket bra att man får se Theodreds död och begravning i filmen, så som de har byggt upp karaktärerna där. Den bakgrunden är bl a viktig för att förstå film-Théodens depression och skuldkänslor och svårighet att fatta offensiva beslut inledningsvis. I boken frisknar ju Théoden till betydligt snabbare. Men även här hade det varit intressant att få veta mer detaljer om Theodreds död. Det påverkade ju alla närstående i boken också, givetvis. Men denna händelse nämns bara i förbifarten, som jag minns det. Som barn/ung fattade jag inte riktigt att Théodens son faktiskt nyss hade dött förrän efter flera omläsningar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 12:22 am 
Redaktionen

I stand (somewhat) corrected...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 12:10 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Det kunde haft med en stridsscen vid Fords of Isen istället för Sarumans tal till Dunlendingarna och skiten med ungarna som ska rida till Meduseld.

Du har ju fortfarande kvar problemet med att "man i så fall måste gå igenom att Theodred är död en gång till när man skall visa hur Eowyn och Theoden reagerar på det och upprepningar är en dödssynd i filmer."

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 7:33 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Gandalf skrev:
Du har ju fortfarande kvar problemet med att "man i så fall måste gå igenom att Theodred är död en gång till när man skall visa hur Eowyn och Theoden reagerar på det och upprepningar är en dödssynd i filmer."

Man skippar scenerna där Éomer letar bland liken efter Théodred (var dock endast med i EE) och där Éowyn sitter och lipar. Och när Théoden vaknar upp så får han höra att Théodred har stupat.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 8:39 pm 
Redaktionen

Trevligt grepp att det fanns haradrim i publiken vid Aragorns kröning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 8:58 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Trevligt grepp att det fanns haradrim i publiken vid Aragorns kröning.

De var säkert där som gisslan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 9:07 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Eller slavar..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 4:48 pm 
Master of Doom

Inget är bättre i filmerna.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]