Fëanor skrev:
Danne skrev:
Med tanke på att Katarina tog upp det som en bra ändring så får man väl utgå ifrån att hon förstått att det var en ändring...
Jag tolkade som att hon tog upp det under kategorin: "saker som man endast får ana sig till när man läser LotR".
Ni verkar ha olika åsikter om vad jag menade?

Ja, jag menade så som Fëanor säger här. Jag kan inte minnas, eller hitta vid en snabb-bläddring, att skildringen av Theodreds död och begravning finns med
i LotR. Jag trodde att det var en jämförelse mellan bok och film som vi pratade om? Att dessa scener sedan finns beskrivna i manuskript som publicerats långt senare är intressant, men inte relevant för jämförelsen, tycker jag. Men tack för hänvisningen Fëanor,

jag har boken på min hylla men har inte lusläst den, och framför allt inte memorerat allt.
Jag tycker alltså att det är mycket bra att man får se Theodreds död och begravning i filmen, så som de har byggt upp karaktärerna där. Den bakgrunden är bl a viktig för att förstå film-Théodens depression och skuldkänslor och svårighet att fatta offensiva beslut inledningsvis. I boken frisknar ju Théoden till betydligt snabbare. Men även här hade det varit intressant att få veta mer detaljer om Theodreds död. Det påverkade ju alla närstående i boken också, givetvis. Men denna händelse nämns bara i förbifarten, som jag minns det. Som barn/ung fattade jag inte riktigt att Théodens son faktiskt nyss hade dött förrän efter flera omläsningar.