I DETTA NUMMER
INNEHÅLL | ANGÅENDE TOLKIEN | NYHETER
SÅ SKA INTE EN ÖVERSÄTTNING SE UT | DECIPHERS RINGROLLSPEL
MERP -- ROLLSPEL I ETT ANNORLUNDA MIDGÅRD | OMRÖSTNINGEN

  ROLLSPELSSPECIAL

Deciphers ringrollspel
 

Av: Daniel Krauklis

Daniel Krauklis är en rollspelskännare av rang, som arbetar med hobbyn professionellt i SF-Bokhandeln. Han skriver också om rollspel för speltidningen Sverox och är en av Sveriges kändaste lajvare. Här berättar han om nya om nya The Lord of the Rings Roleplaying Game från Decipher Games.
 

  Den enda Tolkienstjärnan på bordsrollspelshimlen som ges ut idag är The Lord of the Rings Roleplaying Game från Decipher; samma företag som bland annat gjort Star Trek RPG och som ligger bakom samlarkortspelet LOTR TCG. Decipher är kända för att respektera källmaterialet när de gör spel efter förlaga och för att producera välskrivet och snyggt material, men de tar minst sagt god tid på sig mellan nyhetssläppen. Vad gäller deras Tolkienrollspel så har de till skillnad från Iron Crown och deras Middle-earth Role Playing en gång i tiden, bara rätt att göra spel av filmerna och boken Härskarringen, så vi lär inte få se några moduler om tidigare åldrar.

Det är svårt att tycka till om ett spel utan att gå igenom exakt vad böckerna innehåller, hur det framställs och beskriva "känslan" i materialet. Här följer alltså ett urval av vad som hittills publicerats.

Grundboken
Det första intrycket av Deciphers hårdinbundna ringrollspelsböcker är av en myckenhet av ögongodis som nästan helt och hållet är baserat på filmtrilogins formspråk (så gott som enbart stillbilder ur Jacksons rullar) och som dessutom kostar en ganska fet penning i handeln.

Första kapitlet är en svepande överblick över Midgårds regioner, varpå en handfull rollpersonsarketyper och ett system för att ta fram egna figurer raskt följer. Deciphers regelsystem, det så kallade CODA, påminner vagt om det d20-system som introducerades med nya Dungeons & Dragons, men har också vissa paralleller till Basic Roleplaying, som många är bekanta med genom Call of C'thulhu och Drakar och Demoner. De flesta värden i LOTR RPG är baserade på skalan 0-12 och man använder för det mesta två vanliga, sexsidiga tärningar, adderar bonusar från gundegenskaper och färdigheter till slaget och jämför med en svårighetsgrad för att se om man lyckas. Enkelt och lagom detaljerat genom den breda tillgången till egenskaper, färdigheter och för-/nackdelar.

"... man kommer fort in i 'tänket' och det blir snart riktigt underhållande att bara sitta och slipa på en rollperson."
Det märks att Decipher strävat efter att förankra atmosfären i Tolkiens skrifter i reglerna, till exempel genom grundegenskapen Bearing, som på sätt och vis påminner om den karisma, personlighet eller utstrålning som är standard i andra spel, men här även representerar en slags ödesmättad ädelhet som man lätt kan identifiera med exempelvis Aragorns naturliga värdighet i böckerna. Man har även tillgång till en slags hjälteförmåga, Courage, som kan spenderas på att underlätta svåra uppgifter. Fokus ligger hur som helst inte på sifferduttande, utan snarare på hur man spelar ut värdena på formuläret.

Samtliga fria folk i Midgård (utom enterna), inklusive undertyper som exempelvis fallohider, är spelbara som rollpersoner. Varje släkte begåvas dessutom med ett urval av karaktäristiska specialegenskaper. En hob kan till exempel utmärka sig för sitt goda handlag i köket, vara bra på att smyga eller helt enkelt vara seg och uthållig som en gammal rotknöl. Rent konkret kan man sedan vara barbar, hantverkare, lärd, magiker, sjöman, trubadur, ädling, löskefolk eller krigare. Dessa sysselsättningar styr framförallt tillgången till och utvecklingen av färdigheter och särskilda egenskaper. Överlag handlar det om finstilta för- och nackdelar som ger inspiration till spel snarare än att borga för skapandet av oövervinnerliga stridsmaskiner. Nybörjarfigurer blir sällan särskilt framstående inom sina gebit. Senare i spel kan man växla upp sig till bågskytt, anförare i strid ("kapten", som det kallas), riddare, utbygdsjägare, spion eller fullvärdig trollkarl. Första gången man tar sig an systemet kan det kännas lite bökigt att rådda med alla poängsummor hit och dit eftersom instruktionerna är något opedagogiska, men man kommer fort in i "tänket" och det blir snart riktigt underhållande att bara sitta och slipa på en rollperson.

Själva regeltexten är pepprad med inslag från Härskarringen och det är påtagligt hur konstruktörerna grunnat noggrant på hur de ska kunna vara trovärdiga mot originalet och samtidigt få till ett smidigt och intuitivt spelsystem. Detaljhänvisningarna är många och tillräckligt övergripande för att man ska känna igen sig, ibland upptäcka något nytt eller påminnas om gammal kunskap, och samtidigt ha full frihet för egna initiativ på områden som Decipher medvetet lämnar öppna. Vill man ha ett mer detaljerat handelssystem är det lätt att fixa med utgång från reglerna. Det är lika lätt att skapa ett nätverk av lärde eller mystiker som grundat små och dolda akademier i civilisationens utkant, om man av någon anledning skulle vilja det. Både extrem trogenhet mot Tolkiens texter och fri fantasyfiering fungerar i det här spelet.

Vad gäller magin, som är en brännande punkt om man jämför med gamla MERP:s starkt kritiserade level- och trolldomssystem, har konstruktörerna här utgått från vad Tolkien själv antydit när han nämnt lägre magiker och taskspelare i förbigående i böckerna, det vill säga att det finns en sorts illusionisttradition i Midgård, om än sällan sedd. Dessutom har man antagit att det är möjligt att i viss mån lära sig magi och att Istari möjligen tagit sig an lärjungar, som i sin tur utbildat andra magiker, eller att det kan ha funnits fler och mindre mäktiga trollkarlar än de fem mest kända. Rent allmänt kan magin delas in i trollkonst och svartkonst, ungefär som den ljusa och mörka sidan av Kraften i Stjärnornas krig.

Man har för en gångs skull tänkt till när det gäller filosofin bakom det övernaturliga. I LOTR RPG är magin en strömning som genomsyrar själva världen, underförstått genom valars deltagande i skapelsen och deras delaktighet i minsta träd och grässtrå. Trollkonsterna betraktas också olika, och fungerar på varierande sätt, av de skilda släkten som lever i Midgård. För alverna är den till exempel en naturlig del av livet snarare än någon akademiskt studerad konstform, medan den för dvärgarna snarast kommer till uttryck genom en häpnadsväckande hantverksskicklighet som går utöver det vanliga. Magin är subtil och stödjer (eller stävjer) naturen, hjältemodiga handlingar och saker och tings "rätta" tillstånd. Själva orden kan på rätt språk ha en magisk innebörd eller effekt, och det går dessutom ett stråk av ödesmättnad genom trollkonsten. Utan att gå in alltför djupt på själva systemet lyckas en trollkarl alltid med en besvärjelse hon studerat. Kruxet är att magianvändandet tynger på magikerns vilja, gör henne utmattad, vilket i förlängningen kan leda till värre följder.

Alla besvärjelser är väldigt stilfullt utformade. Det förekommer inga eldbollar eller flashiga frammaningar av helvetesdemoner -- eller för den delen vattenskapande ur tomma intet eller förmågan att springa på lodräta väggar som i MERP -- utan det handlar snarare om effekter som är grundade i ringenlitteraturen, eller sådana som skulle kunna vara det. Man kan skicka djur som budbärare, splittra klingor, befalla andra att lyda, fjärrskåda, dölja eller förvränga sitt utseende, och liknande. Dessutom beskrivs naturligtvis hur det går till att skapa förtrollade föremål, eller snarare ting som är skarpare, tåligare och bättre än vanligt, exemplifierat av ting vi känner igen som alvrep, palantírer och kraftringar.

Utrustningskapitlet är, å sin sida, litet och återhållet. Decipher har valt att uteslutande infoga pryttlar som beskrivits av Tolkien och håller sig till en högmedeltida nivå (cirka 1200-tal). Inga fjantiga spikförsedda helrustningar eller dubbelyxor alltså, eller för den delen dvärgiska ånglok, spirande citadell som skulle vara omöjliga att resa ens med modern byggnadsteknik eller butiker som säljer trolldryck.

"Deciphers standardmiljö är nordvästra Midgård år 2942-3018 i tredje åldern, alltså mellan det att Bilbo får Härskarringen och att Frodo ger sig av mot Domedagsberget."
Utan att själv ha kommit till skott med att faktiskt spela LOTR RPG så känns stridssystemet mångfacetterat utan att vara onödigt krångligt. Precis som med färdigheterna slår man mot en svårighetsgrad och har tillgång till några specialtaktiker som defensiv strid, sköldbräckarattacker och liknande. Intrycket är att striden sker snabbt, episkt och lätt får skadlig eller dödlig utgång -- särskilt för spelledarpersoner som saknar hjältarnas heroiska Courage-poäng. Det verkar gå lätt att få till trovärdiga och samtidigt cinematiska strider, med valfri möjlighet att gräva ned sig i finter och detaljer om man vill det.

Till sist hittar man två korta men mycket välskrivna kapitel med spelledartips om erfarenhet och hur man lägger upp kampanjer och äventyr, med tyngdpunkt på särskilt tolkienistiska teman som historiens vingslag, konflikten mellan godhet och ondska, hjältens utveckling, uppdrag med höga odds och profetior. Det ingår även en kort vägledning till olika tidsepoker och miljöer som kan vara intressanta att basera kampanjen i. Deciphers standardmiljö är nordvästra Midgård år 2942-3018 i tredje åldern, alltså mellan det att Bilbo får Härskarringen och att Frodo ger sig av mot Domedagsberget. Monsterkapitlet innehåller värden och beskrivningar för allt från Sauron själv till dunlänningar och vargar. Trots att man faktiskt får allt man behöver för att spela och att nästan samtliga varelser och personligheter som förekommer i böckerna presenteras känns detta inte som någon större mångfald. Tyngdpunkten i spelet ligger å andra sidan på rollspel och mötet med minnesvärda personligheter snarare än på att hacka sig igenom monster och stiga i rang.

Andra moduler
Efter grundboken har en serie tunna och dyra böcker publicerats som varierar mellan att vara någorlunda användbara för konkret spel och att fungera mer som inspirerande kuriosa. Först ut var The Fellowship of the Ring Sourcebook, där man går igenom handling, personligheter,

Bild: Taurrohir
miljöer, monster och föremål i verket. Decipher jämför Härskarringen och filmerna och pekar på skillnader, samt tipsar om hur man kan gå tillväga i sitt eget spelande. Ett väldigt vettigt inköp för den som tänker spela under ringens krig eller introducera någon av personligheterna därifrån. Annars inte.

Fell Beasts and Wondrous Magic är LOTR RPG:s monster- och skattbok. Här får man tips om hur man skriver egna motståndare till rollpersonerna och såväl fiender som redan tagits upp i grundboken (fast här mer grundligt, med uppdaterade värden, beskrivningar, levnadsmiljöer och eventuellt socialt skick monstren emellan) som helt nya gås igenom. Här finns till exempel drakar, vampyrer och diverse vanliga djur. Den här gången är illustrationerna producerade av Decipher själva. Relativt få filmklipp, alltså. Även om boken i vanlig ordning är högkvalitativ och faktiskt nästan nödvändig för den som vill variera sitt rollspelsbestiarium är det inte utan att man känner sig lite lurad när man jämförelsevis betalar nästan lika mycket för "Fell Beasts" som för den välmatade Monster Manual till Dungeons & Dragons, som ändå är 220 sidor tjockare (det skiljer omkring en femtiolapp i pris dem emellan).

Till detta har det kommit en vägledning till Sagan om de två tornen, The Two Towers Sourcebook, som är upplagd på exakt samma sätt som The Fellowship of the Ring Sourcebook ovan. Med denna modul börjar konceptet att dra varje bok/film i detalj om igen kännas lite urvattnat. Man kan även gnälla lite på platsbeskrivningarna och kartorna, som är svepande och oinformativa. Dessutom har det kommit ett väldans dyrt formulärhäfte (omkring en hundring för en tunn bok som bara är avsedd för en enda rollperson, men som å andra sidan är utomordentligt trevligt formgiven) och två lådor med kartor -- dels en om Midgårds olika regioner och dels en om städer och bosättningar -- som inte på långa vägar kan mäta sig med ICE-kartornas petimeterdetaljnivå, men trots detta är väldigt stämningsfullt ritade i samma stil som de kalligraferade kartor som syns i bakgrunden av annonser och merchandise som har med Jacksons filmer att göra.

Slutomdöme
Decipher har behandlat Härskarringen med stor respekt, nästan alldeles för stor med tanke på att de hittills inte skrivit något man inte själv kan hitta i boken om man bara sätter sig ned och läser. Detta kan naturligtvis ha att göra med deras begränsade rättigheter till att göra spel av originalet. Gänget bakom LOTR RPG har definitivt skrivit spel tidigare -- det märks -- och vet hur man blandar detalj och inspiration i precis rätt mått. De har även ansträngt sig ordentligt för att skilja sig från Iron Crowns MERP, på ett i mitt tycke lysande sätt, och för att faktiskt skriva regler som i sig gör att man spelar på ett sätt som stämmer med Tolkiens egen vision. Det passar lika bra för nybörjaren som för den mer erfarne bordsrollspelaren, även om man kunde önskat fler tips på konkreta saker att göra. Å andra sidan fungerar i stort sett vilken vanlig bok som helst om Tolkien och hans värld utmärkt som bakgrundsmodul till spelet, med alla upptänkliga fakta redan färdigskrivna, och det lär väl Decipher knappast ha undgått att tänka på själva.

Överlag får Deciphers ringrollspel väl godkänt, ett betyg som kunde blivit mycket väl godkänt om priset för böckerna varit något lägre, om det varit större variation på illustrationerna och om man varit mer specifik och mångfaldig i beskrivningen av spelmiljöer, äventyrsuppslag och andra konkreta hjälpmedel för det faktiska spelet. Om du inte känner dig fattig och behöver inspirerande, välgenomtänkt och översiktlig Midgård-information som dessutom bedårar med sin vackra yta, har ett bra och spelvänligt regelverk och lämnar tillräckligt med utrymme för den egna stilen är det här definitivt spelet för dig! Dessutom finns LOTR RPG i tryck -- och nyheter är på väg, om än i långsam utgivningstakt.

---------------

Kommentera (4)

---------------

The Lord of the Rings Roleplaing Game kan köpas i SF-Bokhandeln. Här finns en förteckning över samtliga tillgängliga produkter.

Om skribenten
Jag har spelat rollspel av och till sedan -85 och har naturligtvis läst och uppskattat Tolkien, även om jag knappast är någon expert. Har en gång spelat lite MERP, men fastnade aldrig riktigt för det omfattande regelverket eller de friheter Iron Crown Enterprises tog sig med andan bakom framförallt Härskarringen. Jag orkade heller aldrig tugga mig igenom hela textäventyret The Hobbit till Amiga, om någon minns det, eller avsluta de filmbaserade konsolspel baserade på Jacksons filmer som släppts på senare tid. Däremot har jag lajvat i Midgård. Tolkiens verk är en helig ko som det är svårt att tackla, i vilken form det än sker. Det är naturligtvis kul att folk försöker, men jag tvivlar på att någon någonsin kommer få ur sig en bok, en bild, en film, ett spel eller vad det vara månde som inte på något sätt irriterar den redan inlästa publiken.

Upp

© Tolkiens Arda
Publikationer | Nyheter | Forum | Alster | Faq | Prenumerera | Fråga | Länkar | Om TA