I DETTA NUMMER
INNEHÅLL | ANGÅENDE TOLKIEN | NYHETER
SÅ SKA INTE EN ÖVERSÄTTNING SE UT | DECIPHERS RINGROLLSPEL
MERP -- ROLLSPEL I ETT ANNORLUNDA MIDGÅRD | OMRÖSTNINGEN

  ROLLSPELSSPECIAL

MERP
- rollspel i ett annorlunda Midgård


Av:
Franz Ung

Det första företaget som gav sig på Midgård-baserade rollspel var Iron Crown Enterprises på 80-talet. Här recenserar Franz Ung deras omfattande produktion.

De av dagens nyblivna rollspelare som vill axla rollen som en alvisk bågskytt eller dvärgisk skattsökare i Midgård köper med största sannolikhet The Lord of the Rings Roleplayng Game. Detta är ett mycket bra rollspel, men innan man inhandlar det i tron att det är ens enda chans att bestiga Dimmiga bergen, rida samman med rohirrim och paddla nedför Anduin kan det vara intressant att veta att Decipher Games inte är de första som gett oss rollspelare en sådan chans. Redan på 80-talet gav Iron Crown Enterprices (ICE) ut rollspelet Middle-earth Role Playng (MERP), ett spel som blivit både älskat och hatat.

Allmänt
Reglerna till MERP är en omarbetad och förenklad version av ICE:s fantasyrollspel Rolemaster. Detta regelsystem är i grund och botten bra, men dock inte från början skrivet för att passa in i Midgård. Spelsystemets tema är i huvudsak inriktat på utforskning, skattsamlande och monsterslakt.

När man skapar en rollperson till MERP får man välja mellan de flesta humanoida varelser som Tolkien skapat, plus rasen umli, vilka är ett slags halvdvärgar som ICE av någon anledning själva konstruerat. Yrkena som finns att välja mellan är krigare, spejare, animist, trollkarl, utbygdsjägare och bard. Yrkena känns ganska låsta och är är till antalet få, så vill man sätta lite extra krydda på sina rollpersoner gör man bäst i att skapa sig ett eget yrke. De färdigheter som finns uppskrivna på formuläret är nästan alla anknutna till strid och vildmarksliv. Vill man ge sin rollperson ett bredare spektrum av färdigheter så får man skriva dit dem själv. Detta medför inga svårigheter (det finns till och med plats för det på formuläret), men de uppskrivna färdigheternas ensidighet gör tyvärr yrkena väldigt obalanserade.

Reglerna kan till en början te sig komplicerade och förvirrade, då de mestadels består av en uppsjö tabeller, vilka kräver långa uträkningar och ett ständigt bläddrande fram och tillbaka i tabellhäftet, inte minst under stridernas gång. Detta avskräcker säkert de flesta spelare, inte minst nybörjare. Efter en tids spelande visar sig systemet dock vara att räkna med, då man till slut vänjer sig och dessutom lär sig att skönja ett logiskt mönster i tabellerna. När man i slutändan lär sig en del av tabellerna utantill upptäcker man att regelsystemet, till skillnad från det första intrycket, faktiskt är riktigt lättspelat och roligt.

De som aldrig läst Tolkiens böcker kommer att bli mycket förvirrade om de bara köper spelets grundregler. Beskrivningarna av Midgård är nämligen där ytterst vaga (faktum är att de knappt existerar). Detta kompletteras dock av den uppsjö av moduler som ICE senare släppte. Modulerna innehöll främst beskrivningar av olika platser i Midgård, men även uppslag till äventyr, samt nya raser. De flesta av modulerna är av hög kvalitet, då de innehåller mängder av intressant information. ICE släppte även en del äventyr till MERP, vilka tyvärr inte kändes lika genomarbetade som världsmodulerna.
Magisystemet
Det magisystem som förekommer i MERP är bland spelarna så omdiskuterat att det förtjänar ett eget kapitel. Reglerna för magi är i grund och botten bra, faktiskt bättre än i de flesta andra rollspel. Trots detta har MERP:s magisystem kritiserats hårt av de flesta rollspelare. Detta beror på att magireglerna från början är skrivna för Rolemaster, och inte för Midgård, vilket leder till att många av trollformlerna ibland känns konstiga, eller till och med rent löjliga. Man kan till exempel kondensera vatten ur luften, kasta eldklot, springa på lodräta väggar, flyga och (med hjälp av vissa örter) väcka de döda till liv! Dessa saker anses inte riktigt stämma överens med den magi vi lärt känna i Tolkiens böcker.

Dessutom ges inga tips och råd om hur man bäst gestaltar en magiker i Midgård och gör denna trovärdig -- något som hade behövts då magi verkar relativt sällsynt i Midgård och de enda trollkarlarna man stöter på i Härskarringen är maiar; det står relativt oklart hur en mänsklig trollkarl bör agera.

En annan negativ punkt rörande magin i spelet är att är för vanlig. Så gott som alla raser har en chans att lära sig magi, och inom de flesta yrken -- inte bara som trollkarl -- är det möjligt att efter hand lära sig att hantera konsten.

Ytterligare en aspekt som inte stämmer överens med Tolkiens verk är förekomsten av magiska föremål. När man läser Härskarringen får man intrycket av att magiska tingestar är något ovanligt och dyrbart, detta har ICE helt struntat i när de skapade MERP, där det i vart och vartannat äventyr formligen dräller av magiska prylar av alla dess slag.

MERP:s regler för magi i grund och botten är bra går de att använda med gott samvete, men vill man skapa en stämning som är så trogen Tolkiens Midgård som möjligt när man spelar så måste reglerna ändras ganska mycket.

Lek eller allvar?
Med tanke på den hårda kritik som utdelats i denna artikel så bör det åter en gång påpekas att MERP är ett bra rollspel. Det har, när man vant sig, smidiga regler, bra moduler och ett fungerande magisystem. Det enda negativa är att det inte riktigt är troget det Midgård som vi är vana vid. Man bör då fråga sig om detta egentligen spelar så stor roll. Peter Jackson har i sina filmatiseringar av Härskarringen ändrat både karaktärer och händelser från böckerna, och filmerna har ändå uppskattats och älskats av såväl Tolkienfans som de som avskyr böckerna om Frodo och kompani. På samma sätt som vissa element från böckerna inte gör sig lika bra på film, krävs det kanske att man ändrar på saker för att de ska platsa i ett fantasyrollspel? För i slutändan kvittar det nog hur troget sin förlaga ett Midgård-rollspel är. Det väsentliga är att man har roligt när man spelar det.

Betyg: 4 Andúril

---------------

Kommentera (2)

---------------

Middle-earth Role Playing är ur tryck, men går att inhandla via återförsäljare av begagnade rollspel samt i vissa nätbutiker.

Upp

© Tolkiens Arda
Publikationer | Nyheter | Forum | Alster | Faq | Prenumerera | Fråga | Länkar | Om TA