DAGOR DAGORATH – TOLKIENS RAGNARÖK | ARDAS HISTORIA: SILMARILLERNA RECENSIONEN: SAGAN BAKOM RINGEN | OMRÖSTNINGEN

Sagan bakom Ringen

Av: Charlott Wallgren (Bloemfontein)

agan bakom Ringen är en dramaföreställning som behandlar den kristna symboliken i JRR Tolkiens Härskarringen. Den är gjord av Ny generation, en kristen ekumenisk riksorganisation som finns på skolor runtom i landet. Deras önskan är att så många som möjligt ska veta vad kristendomen handlar om. De turnerar just nu med föreställningen på högstadieskolor och gymnasier.

Jag såg Sagan bakom Ringen på en konferens med Ny generation i Falköping. Några vänner hade redan sett den och tyckte att den var bra, därför var jag fylld av förväntan. Det visade sig vara en mycket modern föreställning. Tal, sång och dans varvas med klipp från de två första filmerna. Det började med att några alver kom in på scenen och pratade på alvspråket quenya. Efter det fick man veta vem mannen bakom Härskarringen var. De berättade om hur Tolkien skapat böckerna och lite allmänt om hans liv. Det var bra och intressant information. Sedan kom några små hober in på scenen. De bad sin mamma att få höra sin favoritsaga om Frodo och Ringen. Och sedan var berättelsen igång. Man kan säga att det var en snabbversion av Härskarringen man fick höra.

Härskarringen
jämfördes med Bibeln och man letade efter likheter. Till exempel blev Aragorn jämförd med Jesus. Liksom Jesus gick ju Aragorn omkring på jorden som en vanlig människa under många olika täckmantlar, men egentligen var han en konung vars uppdrag var att ena folket och strida mot ondskan.

I föreställningen fick man vidare se ett vilt slagsmål mellan en människa och en orch och som kontrast till det höra en finstämd sång och se en vacker dans av två alver. Jag tolkar det som att de ville visa på skillnaden mellan ondska och godhet. Sången uttryckte folkets oro och glädje för den konung som skulle komma och leda dem. Det visades också flera filmklipp, bland annat från scener som när Frodo och Gandalf träffas i Hobsala och flera krigsscener från både den första och andra filmen.

Jag tycker att det var en bra föreställning. Varför? Den rätta Tolkienstämningen infann sig fort med hjälp av musik från filmerna och skådespelarnas underbara kläder. Alverna hade långt hår, spetsiga öron och var i övrigt väldigt vackra. Det var ett roligt upplägg. Blandningen mellan filmklipp, tal och musik gjorde att man hela tiden förblev koncentrerad. Jag tycker att berättelsen var intressant och den gav mig mycket att fundera på. Den fick mig att förstå att Härskarringen bygger på så mycket mer än Tolkiens fantasi, nordisk mytologi och engelska folksagor.

Föreställningen var lätt att förstå, fast för den som varken läst boken eller sett filmerna kan det kanske vara lite svårt. En sak som irriterade mig lite var att de kallade Härskarringen för "Sagan om Ringen" föreställningen igenom. Jag tycker också att det hade varit intressant att få höra mer om Frodo och Gandalf. I deras historier finns också många likheter med Jesus, särskilt i Gandalfs, tycker jag. Jag har dock svårt för att se Härskarringen som en allegori. Visst, det finns många likheter med Bibeln, men det beror ju på hur man väljer att tolka den. Mycket av Tolkiens inspiration kommer ju också från gamla sagor som säkert också Bibeln hade kopplingar till.

Men jag gillar Ny generations försök att förmedla kunskap om kristendomen. De gör det på ett bra sätt, och föreställningen hade gärna fått vara längre; enligt mitt tycke så hade det bara gjort den bättre. Mitt betyg på Sagan bakom Ringen blir 4 Andúril av 5 möjliga. Det är en bra och intressant föreställning som jag rekommenderar alla som har möjlighet att se.

-------------

Fotnot: Mer information om föreställningen, inklusive ett turnéschema, kan du hitta på Ny generations hemsida.

Redaktörens fotnot: Även om Tolkien var kristen så undvek han medvetet -- till skillnad från till exempel vännen CS Lewis -- att låta religionen påverka sitt skrivande. Det är lätt att lägga alltför stor vikt vid aspekten, varför framställningar som kristna "Ny generations" naturligtvis får tas med en nypa salt. Tolkien påpekade ofta med hetta att hans verk på intet sätt ska ses som en allegori. En adekvat genomgång av hans influenser presenteras i David Days Tolkien's Ring.

Betyg: 4 Andúril

---------------