RECENSIONEN: SAGAN OM DEN TREDJE TIDSÅLDERN
RECENSIONEN: SAGAN OM KONUNGENS ÅTERKOMST
| RECENSIONEN: THE HOBBIT OMRÖSTNINGEN

Sagan om konungens återkomst

Av: Johannes Willborg

Svinga ditt svärd, hör din båges sträng ljuda och din yxa klinga, spela Sagan om konungens återkomst!

A:s förra spel i denna serie, De två tornen, fick ganska hyfsat kritik av allt från konsumenterna till tidningar och hemsidor; men något som nästan samtliga saknade var ett flerspelarläge. I uppföljaren Sagan om konungens återkomst har dessa böner blivit besvarade. Nu kan man också tillsammans med en kompis bekämpa Mordors arméer och Sarumans uruk-haier.

Bild: Taurrohir

Spelupplägget är nästan kopierat från den förra delen i serien, och detta är i sammanhanget en fördel. För er som inte har spelat De två tornen, så bygger spelet i princip på att man ska slå sig igenom Midgårds fria folks fiender. Inget "kan vi inte vara vänner i stället?" här inte. Att spelet bygger på filmerna syns verkligen, men imponerar för den sakens skull inte. Med förebild hos striderna i filmen så förekommer mycket så kallat hack-'n'-slash, och detta är ganska uppskattat, åtminstone från min sida. Välj mellan att spela som Aragorn, Legolas, Gimli eller Gandalf, för att sedan låsa upp några hemliga karaktärer (men vilka det är sparar jag ju naturligtvis till er).

Ju fler orker och annat man dräper på varje bana, desto mer erfarenhetspoäng får man. Med dessa kan man "köpa" specialattacker som är mer avancerade, både när det gäller utförande och resultat. Det finns fyra olika "klasser", ett slags betygsättning, och de betyg man kan få är godkänt, bra, utmärkt eller perfekt. För att få perfekt krävs det att du är riktigt skarp och att du nästan aldrig blir träffad av en fiendes vapen. Ju högre betyg man får, desto mer erfarenhetspoäng kramar man ut.

Som sagt, spelet bygger på Peter Jacksons filmer -- från vilka några små snuttar är medtagna -- och de flesta miljöer känner man gott och väl igen, speciellt med tanke på att grafiken är väldigt bra. Dessutom så har skådespelarna från filmen bidragit med sina röster. Och ju längre in i spelet man kommer, desto fler intervjuer eller bilder av bland andra Alan Lee och John Howe får man. Kontrollen går inte att klaga på, även om det är svårt att få in vissa specialattacker -- eller att komma ihåg dem. Ljudet är förstklassigt, dels eftersom skådespelarna bidragit med sina röster, och dels emedan Howard Shores underbara filmmusik spelas i bakgrunden.

Givetvis så finns det en del för den inbitne Tolkien-fantasten att klaga på, men saknar man till exempel Elronds söner eller Ghân-buri-Ghân så tycker jag att man främst ska klaga på filmen. Jag tror emellertid att nästan vem som helst kan finna Sagan om konungens återkomst ganska underhållande -- mig inräknad; jag rekommenderar spelet.

Betyg: 4 Andúril av fem möjliga

---------------

Om spelet